Alla inlägg / App eller inget?

App eller inget?

14 juli, 2017

Världen har appmani, och många företag ser på appar som dealbreakers för att framstå som ett företag i framkant. Apphysterin är dock mest en sanning utifrån företagens perspektiv - siffran för antalet appar den genomsnittliga användaren laddar ner var nämligen redan år 2014 så låg att den avrundas till 0 appar/månad. För användare är alltså hajpen kring appar redan långt borta, medan företagen kör vidare. Appar kan absolut i många fall vara ett bra verktyg för affärsutveckling, men det finns en rad olika aspekter att överväga i valet mellan app och sajt. Frågan att ställa sig är; kan en app erbjuda möjligheter som i förhållande till en sajt är så unika att de kan uppnå den grad av affärsnytta som är nödvändig för att kompensera för skillnaden app vs. sajt?

 

Häromdagen flög jag med SAS. Halva boardingkortet, som om det är analogt ofta är ett A4-papper numera, bestod av reklam för ”SAS APP”. Boka, checka in, välj plats, kolla status och mycket mer stod det.

ipm-ulricehamn_blogg_sas-app.jpg

 

Eftersom SAS föreslår att man gör allt det där med appen började jag genast fundera på om de lagt ner sas.se och slog snabbt in adressen i webbläsaren på telefonen. Det hade de givetvis inte gjort, och all funktionalitet (vad jag kan se) som de promotar med appen finns även på deras sajt. Finns det då någon anledning för SAS att ha en app? Det går att argumentera för och emot i oändlighet. En fördel är i alla fall att de som gillar appar och söker på SAS i AppStore/Google Play får en träff. Men min åsikt är att så länge appen inte gör saker som sajten inte klarar av, som att exempelvis vara väldigt tajt integrerad med telefonens hårdvara (t.ex. kamera, gyro, GPS), så riskerar man att kasta pengar i sjön.

Just SAS app bygger på att man skapar och/eller loggar in med ett användarkonto, vilket skulle kunna vara ett argument för appen: inloggningsuppgifterna sparas på telefonen efter första inloggningen och sedan är det bara att köra. Men sajten skulle jag säga är ännu bättre eftersom där får man både användardelen och företagets övriga erbjudanden kombinerat, och jag kan göra allt som appen erbjuder under ”Mitt konto”. Dessutom kan jag spara inloggningsuppgifter i webbläsaren.

Något som skulle kunna vara en fördel med appen är att den finns för Apple Watch. Detta i kombination med att appen visar en QR-kod för incheckning ”med armen” ger ett gott argument. Men - hur många använder appen? Är det nog för att motivera kostnaden och nyttan?

SAS jämförelse mellan webb och app

Jämför sajtens destinationsvisning (1, 2) med appen (3)

Det kommer fler och fler rapporter om att vi inte längre vill ha en massa appar på telefonen, att vi drar oss för att ladda ner och att trots att vi har 20-40 appar installerade endast använder 5-6 av dem mer än en gång. Dessutom, jämför bara tiden och datamängden* som slösas på att behöva ladda hem en app jämfört med att bara öppna upp webbläsaren och gå in på sajten.

När jag bokar flyg är det ofta pris och flygtider och inte flygbolaget som spelar störst roll. En primär målgrupp för SAS app skulle kunna vara de som flyger business inom Skandinavien och då är det möjligtvis en en annan femma - oavsett så är deras app ett bra exempel att formulera dessa tankar kring då reklamen för den har riktats till mig. En vanlig resenär som inte flyger i arbetet och i detta fall inte ens inom Skandinavien. Sas.se erbjuder mig precis lika bra service, om inte bättre, än deras app. Den är mer lättillgänglig och jag som kund slipper anstränga mig i onödan. Vågar SAS fasa ut appen och spendera pengarna på en ännu bättre sajt istället?

Som de skriver i beskrivningstexten för appen: ”Hi there, we’re SAS the airline of Scandinavia. If you want to make travel easier when flying with us, you’ve got to download our app.” Nej, det är enklare att använda er sajt!

Många av de funktioner som finns i SAS-appen svarar alltså, i mångt och mycket, för samma funktioner som sajten erbjuder. Dessutom är de generellt sett både bättre och snyggare på sajten. Det kanske är där krutet ska brännas av?

En ytterligare parameter att överväga i valet ”app eller inte app”, utöver att appar ofta kostar mycket mer att utveckla än en sajt, är att användarupplevelsen delvis ligger utom ens kontroll eftersom nya versioner med förbättringar normalt sett faller i kraft först när den som har appen på sin telefon uppdaterar den. På en sajt sker uppdateringar för alla användare omedelbart.

Än en gång, appar kan vara rätt medie vid vissa ändamål (som du förstår så är till exempel inte spel inkluderat i denna analys). Men det finns som sagt en hel del variabler att väga in i sitt beslut. För i slutändan handlar det ju om att en app ska ge affärsnytta, inte om att haka på gamla trender.
 

* Att gå in på sas.se laddar hem 3,2 MB data jämfört med att ladda hem appen på 54,8 MB (iOS).

Ämnen: En digital affär

Erik Gripestam Nord

Erik Gripestam Nord

Webbutvecklare