digitala-trender
Alla inlägg / Därför är det viktigt att hålla koll på digitala trender

Därför är det viktigt att hålla koll på digitala trender

19 februari, 2018

Svenskarnas digitala närvaro ökar år efter år och det förändrar vårt beteende på internet. Under år 2017 har man kunnat utröna en rad olika digitala trender som indikerar på hur svenskarna använder digitala plattformar och vad som intresserar en specifik målgrupp. En av trenderna från i fjol var ökningen av influencersamarbeten som en drivande marknadsföringsstrategi. Dessutom ökade Youtubeanvändandet i den yngre generationen, främst i åldrarna 12-15 år.  Och Instagramflödet fullkomligt svämmade över av slime-tutorials och Fidget spinners som också var stort bland den yngre målgruppen. 

Anledningen till varför barn och ungdomar står för en stor del av trenderna det gångna året är inte alls konstigt. Rapporten Svenskarna och internet år 2017 visar att fyra av fem 2-åringar dagligen använder internet och att hela 81% i samma åldersgrupp har tillgång till surfplatta.  

Andra digitala trender syns främst i hur vi använder oss av Google som ett led i en köpprocess. Faktum är att över 80% av alla köp på internet idag går via Googles sökmotor och tillsammans söker svenskarna över 50 miljoner gånger per dag. Av just den anledningen blir söktermer och sökresultat allt viktigare att hålla koll på för att förstå användarens köpvanor.

Google har presenterat en rapport med de vanligaste frågeställningarna samt trender för sökresultaten 2017. Generellt ser man ett mönster i att ställa frågor för konkreta och exakta svar. Sökningarna kopplas också samman med omvärldsbevakning och stora virala nyheter som exempelvis sökningar som relaterar till ”me-too” kampanjen under hösten 2017. 

Nedan finns några exempel på de topp-fem mest sökta begreppen på Google under året.

Årets mest trendade sökningar 

  1. Fidget spinner 
  2. Skam 
  3. Martin Timell 
  4. Iphone 8
  5. Lotta Bromé 

Årets mest googlade frågor som börjar med ”varför” 

  1. Varför firar vi påsk? 
  2. Varför firar vi pingst? 
  3. Varför får man diabetes? 
  4. Varför firar vi Valborg?
  5. Varför rösta i kyrkovalet? 

Årets mest googlade hur-frågor 

  1. Hur gör man slime?  
  2. Hur många tangenter har ett piano? 
  3. Hur dog Noppe?
  4. Hur många länder finns det i världen? 
  5. Hur många kalorier per dag? 

 

Är det viktigt att hålla koll på digitala trender?  

Absolut! Som företagare är det otroligt viktigt att förstå kundens behov för att kunna optimera ett relevant och attraktivt erbjudande. Att vara insatt i vilka trender som florerar just nu och samtidigt relatera till ens egna målgrupp gör att du får ett enormt försprång för att knyta an nya kunder till dig och ditt företag. Vilka sökord trendar inom din bransch? Jobbar du inom industriverksamhet kanske industri 4.0 är vad du bör fokusera på. Eller jobbar du och ditt företag för att skapa hållbara affärer för era kunder? Då kanske ett ökat fokus på hållbarhetsredovisning vara av intresse för just er specifika målgrupp. 

Att ha koll på sökord och söktermer är en viktig del i SEO arbetet. Vill du veta mer om hur man kan få ett lyckat organiskt resultat kan du läsa mer här!  

 

Ämnen: En digital affär

Sofia Johansson

Sofia Johansson

Online Marketing Manager