Skip to content
Marcus Bergman 22 augusti, 2016 2 min read

Hållbarhet – ska det vara något?

Känner du en gäspningens vind fylla gomseglet när du hör ordet ”hållbarhet”? Kasta loss, säger vi. För i det stora ordet hållbarhet finns massa nyttigt att hämta om du vill bygga ett framgångsrikt varumärke och sälja mer – idag och i framtiden och med bibehållen förmåga att se dig i spegeln.  

”Inflationen av begreppet hållbarhet är alltså ett faktum”, konstaterar branschtidningen Aktuell Hållbarhets chefredaktör Mikael Salo, apropå att det under sommarens Almedalsvecka hölls inte mindre än 500 programpunkter där ordet hållbarhet nämndes i ämnet: Allt från de syntetiska aromämnenas vara eller icke vara i jordbgubbssmakande produkter till mångfald, giftfri vardag, ledarskap, delningsekonomi och det faktum att tysta elbilar kan vara livsfarliga för gående. 

Nu är ju Almedalsveckan de pratande professionernas party och orden flödar i takt med rosévinet – men risken att hållbarhetsordet förlorar sitt innehåll är uppenbar. 

Eller? 

För kanske är det smartare att pytsa lite jordgubbsarom i frukostyoghurten än att mosa ned besprutade fulgubbar direkt ur en dieselstinkande kylcontainer? Och efter ett surt bokslut kanske lite delningsekonomi kan vara välbehövligt? Och nog drömmer gunstig direktörn om en Tesla, men vill förmodligen inte vara med om en krock. Och i dessa tider konstateras i vanlig ordning att kräva kräftorna dessa drycker – men kolla in etiketten på snapsflaskan och se där, ett KRAV-märke. Giftfritt gift! 

Och trodde du att det bara var miljövänner som gillar hållbart? Tvärtom! 

SIFO/Orvesto har undersökt marknaden och bland annat identifierat de så kallade ”miljöstrutsarna”, den konsumentgrupp ”som gäspar sig igenom de flesta frågor som rör ekologi, klimat och miljöhot.” Ändå köper mer än 30 % av den här gruppen rättvisemärkta produkter – och nästan 40 % av dem väljer ekologiska/miljövänliga alternativ. 

Vad för slags produkter gillar miljöstrutsarna att konsumera? Enligt SIFO/Orvesto mest bantningsprodukter, tobak, barnkläder, accessoarer, nöjen, sprit och öl. Precis de marknadssegment där vi ser de stora jättarna kämpa med kommunikationen – medan sociala medier fylls av hurrarop till uppstickarna – de som utmanar med ekologisk öl och snaps, ansvarsfulla nöjesparker för glada barn i ekologiska brallor och nyktra (men snusande) föräldrar som inte tycker blodsdiamanter känns fräscht på förlovningsringen. 

Det är alltså dags att glömma det där med att hållbarhet mest handlar om grönt, skönt och snällt. Här är IPM Ulricehamns tre topptips för effektiv och relevant hållbarhetskommunikation:  

1: Att kunna kommunicera hållbarhet är ett resultat av att du vågar definiera det väsentliga i det egna hållbarhetsarbetet. Låt inte det som verkar grönt och skönt styra dig. Äg dina viktigaste frågor och våga avgränsa! 

2: Våga vara transparent. Att avstå från kommunikation är inte samma sak som att tåla en granskning. Fördelen med transparens är också att du slipper Janne Josefssons kamera rakt upp i pannsvetten. 

3: Satsa på internutbildning. Din personal är en stor marknadsavdelning. 

Vill du ha hjälp med hur ditt företag kan göra er kommunikation mer hållbar?

Kontakta oss

avatar

Marcus Bergman

Strateg & senior copywriter