ipm-ulricehamn_blogg_inbound-1.jpg
Alla inlägg / Hur du får dina kunder att komma till dig

Hur du får dina kunder att komma till dig

26 april, 2017

Vi får våra potentiella kunder att hitta till oss. På så sätt slipper vi lägga ner tid och pengar på kalla säljsamtal och marknadsföring som inte genererar mer än än de faktiskt kostat oss. Nyckeln heter Inbound marketing. I grund och botten handlar det om att finnas där kunderna är, ge svar på deras frågor och få dem att lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter i utbyte något du ger dem. Svårare än så är det inte. Låt oss förklara det lite.

1. Erbjud svar på kundens frågor/intressen

Allt handlar om att veta vad dina potentiella kunder är ute efter och vilka frågor hen ställer sig och att skapa innehåll utifrån det. Om din potentiella kund Googlar för att få svar på en fråga ser du till att komma bland de översta träffarna. Det behöver också framgå tydligt att om personen klickar på just din träff kommer hen få svar på frågan. Ett annat sätt är att finnas ute i sociala medier, såsom LinkedIn och Facebook, och publicera inlägg där du skriver om vanliga frågor på ett igenkännande sätt. Men du ger inte svaret på frågan i inlägget, utan för att få svaret måste hen klickade vidare till din sajt/blogg. 

Glöm inte heller befintliga kunder – eftersom de redan har köpt av dig är de en kundgrupp med potential som man ofta glömmer bort. Du vet redan vad hen är intresserad av och skicka då ett personifierat mejl med produktnyheter, tillbehör till de hen redan köpt eller kanske till och med ett tips om vad som hänt ute i forskningsvärlden. Låt detta bli ett sätt att få återkommande kunder. 

2. Låt din sajt bli din bästa säljare

När personen väl besöker din sajt/blogg svarar du på frågan. Men det slutar inte där. Du visar också att du har ytterligare kunskap kring frågan och erbjuder möjligheten att ladda ner en pdf där besökaren kan läsa vidare om hur hen kan lösa problemet.

3. Låt kunden berätta självmant vem hen är

Det är här det händer. Nu har besökaren klickat på länken för att ladda ner pdf:en, men innan besökaren får ladda ner pdf:en ombes hen fylla i sin mejladress och eventuell annan relevant information. Informationen blir till valuta som besökaren får använda som betalning för att få pdf:en av dig. Så fort hen gjort detta går besökaren från att vara en främling till att bli till en lead som du veta vem det är och vad hen är intresserad av.

Vad händer efter att en besökare blivit till en lead? Läs mer i vårt blogginlägg om hur man fortsätter enligt inbound marketing-metodiken för att förenkla säljarbetet ytterligare.

Ämnen: Sälj, En digital affär, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Sonja Larsson

Sonja Larsson

UX-strateg, beteendevetare & inbound marketing strategist