Skip to content
Sonja Larsson 24 mars, 2016 1 min read

Jag vill ändå inte gå på Kent

Jag skulle inte påstå att jag gillar Kent särskilt mycket. Egentligen inte alls. Men jag gillar konserter och jag gillar saker med begränsad upplaga. Hur det än må vara så lockades jag av att försöka få tag i biljetter till en av Kents konserter i höst. 

Jag tänkte försöka få tag i dem via Ticketmaster. Jag är van vid släpp av den typen och var noga med att vara ute i god tid. Klockan slog biljettsläpp och jag väntade. Och väntade. Blev lite stressad som man lätt kan bli när inget händer och man gärna vill att det skall gå vägen. Kanske att mina tävlingsnerver slog till.

Helt plötsligt kom jag in på bokningssajten. Jippi. Glad och lite uppe i varv valde jag kategorin ståplats. Men sen tog det stopp.

Hur jag än gjorde så kunde jag inte förstå hur jag väljer antal biljetter. Jag ville klicka Bekräfta men det gick inte. Jag försökte scanna av sidan ett par gånger men kunde inte hitta något logiskt ställe där jag kunde fylla i antalet. Eftersom jag vet att sådant här brukar ta slut snabbt kände jag mig väldigt stressad vid det här laget. Eftersom jag ändå egentligen inte är så intresserad av att gå på konserten så struntade jag i att försöka. 

När jag efter en stund lugnat ner mig lite och öppnade upp webbläsaren igen så kunde jag ganska snabbt hitta hur jag skulle göra. Efter att ha valt kategori i listan till vänster skulle jag klicka på arenabilden på just den kategorin. Då fick jag möjlighet att välja antalet biljetter.

Men vid det här laget så hade jag redan tröttnat. Det var inte intressant längre. 

Det här är ett praktexempel på när man inte riktigt tänkt till gällande sina användare och i vilka situationer man kommer in på sajten. Handen på hjärtat så kanske det inte är en hundraprocentig lösning från början, men det funkar. I alla fall så länge man inte är stressad och har tid att prova runt och tänka till lite. Men på stora biljettsläpp är inte användningssituationen sådan. Då behöver man bara extra tydlig med hur man designar användarupplevelsen så att man hjälper sina användare att lyckas. För att utgå från att människan är rationell, det fungerar inte. 

Det får bli en halvtom rockkonsert för mig istället. 

Biljetter_till_kent___2016_09_29___Scandinavium___GTEBORG-1.png

avatar

Sonja Larsson

UX-strateg, beteendevetare & inbound marketing strategist