Skip to content
Sonja Larsson 23 mars, 2016 1 min read

Känslomänniskor är vi allihopa

Vi människor styrs av våra känslor kanske i högre grad än de flesta tror. Hela 95-99 procent av våra köp tros styras av våra känslor, vilket inte lämnar något större utrymme till logiskt resonemang. Något som visat sig ha stor påverkan på människors känslor och associationer till ett företag är valet av färg. Men hur vet du vilken färg som passar till just ditt företag?

Vilken färg du bör använda för att konsumenterna ska få positiva associationer till ditt företag beror till stor del på vad konsumenterna har för förväntningar. Dessa förväntningar kan vara såväl medvetna som omedvetna.

Vilka färger företag runt omkring oss använder är i de flesta fall långt ifrån en slump, därför att olika färger utstrålar olika saker. Olika färger har dessutom olika effekter på sin betraktare, såväl känslomässiga som fysiologiska. Det här tros grunda sig på upplevelser från så långt tillbaka som stenåldern. När solen gick upp och varma röda samt gula färger kom fram började människans hjärtverksamhet att öka; det var dags för en ny dag. Finns det kanske en anledning till att företag som Mc Donald’s använder sig av just dessa färger?

När solen gick ner och de blåaktiga tonerna kom fram gick pulsen istället ner hos människan och hon blev satt i viloläge inför natten.

De här reaktionerna har gått i arv och tros finnas hos människan än idag. Vilka reaktioner som olika färger framkallar kan därför vara bra att känna till, men också vilka färger som förväntas förekomma tillsammans med din sorts företag.

För att lära dig mer om olika färger och dess funktioner samt vilka färger som dina kunder förväntar sig möta, ladda ner vårt whitepaper ”Välj rätt färg och få nöjdare kunder”.

Välj rätt färg och få nöjdare kunder

 

Läs också: "Känslor får oss att köpa och betala mer"

avatar

Sonja Larsson

UX-strateg, beteendevetare & inbound marketing strategist