Magnus Arvidsson på IPM Ulricehamn läser

Användarupplevelse ux

Undvik tabula rasa om du vill tjäna pengar

Sonja Larsson, 9 mars, 2017

Användare av en sajt vill enkelt kunna hitta det som de söker efter, få det de tänkt göra gjort och sedan lämna dig. Användarna har specifika förväntningar, behov och drivkrafter när de uppsöker dig. Tillgodoser du inte dessa förväntningar kommer användaren bli missnöjd med din sajt och även indirekt med dig. Det kommer leda till att användarna spenderar mindre tid på din sajt och färre kommer vilja köpa det du har att erbjuda. Därför är det väldigt viktigt att ta reda på vilka dina användare är. Det är först när man vet det som man kan bygga en sajt som användarna älskar.

Ämnen: En digital affär, Användarupplevelse (UX)

Läs mer

Få dina användare att klicka rätt i nyhetsbrev

Sonja Larsson, 27 januari, 2017

En viktig del av att jobba med Inbound Marketing är att som verksamhet ta en expertroll och samtidigt utbilda sina potentiella kunder. Riktade och personifierade nyhetsbrev är ett sätt att göra detta. Eftersom vi vill hjälpa våra kunder att växa är vi alltid intresserade av att göra saker ännu bättre för var gång. Därför är HubSpot ett ypperligt verktyg att använda för att jobba med dessa frågor. Vi får snabbt och enkelt tillgång till statistik över vilka effekter som genereras av ett nyhetsbrev. En aspekt som vi kikat lite extra på är på vilka delar av ett nyhetsbrev som läsarna väljer att klicka på och hur dessa delar skiljer sig från de delar som går mindre bra. Här är några av våra slutsatser.

Ämnen: Praktiska tips, Insikt & Strategi, Inbound marketing, Mätbar marknadsföring, En digital affär, Användarupplevelse (UX)

Läs mer

Nå ut till dina kunder med hjälp av historier

Sonja Larsson, 30 september, 2016

Det är inte alltid enkelt att nå ut till sina kunder på en sajt. Varumärken och budskap är något man inte bara kan beskriva i en vanlig löptext eller punktlista. Särskilt om du vill få användarna att känna något. Du behöver presentera dig på precis rätt sätt när det kommer till omfattning, tilltal och svårighetsgrad. Att dessutom kunna nå fram med rätt budskap är heller ingen lätt match. 

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Design & Innovation

Läs mer

Välj rätt färg – få nöjdare kunder

Sonja Larsson, 30 augusti, 2016

Varför använder snabbmatsrestauranger i hög grad rött medan sociala medier använder blått? Varför har en restaurang gul inredning medan en annan har grön? Företags val av färger kanske inte är något vi alltid reflekterar över, men faktum är att det är få färgval som görs omedvetet. Olika färger triggar nämligen olika känslor hos oss människor, och just känslor tros styra mellan 95 och 99 procent av våra köp.

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Design & Innovation, Praktiska tips, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Finns ingen anledning att inte tänka mobilt

Sonja Larsson, 12 augusti, 2016

Sedan cirka ett år tillbaka har Google bestraffat sajter som inte är mobilvänliga, dvs sajter som inte är anpassade för mobila enheter. I grova drag så låter Google dessa sajter få lägre ranking och de hamnar därför längre ner i sökningar. Detta är inte riktigt så drastiskt som det låter – mobilanvändningen har nämligen en mycket större betydelse idag än vad många av oss känner till.

Ämnen: Användarupplevelse (UX), En digital affär, Design & Innovation

Läs mer

Färgers betydelse varierar världen över

Sonja Larsson, 5 augusti, 2016

Många av våra kunder är aktiva på olika typer av marknader världen över. Det finns många fällor att gå i. En av dem är fel färgsättning. På vår sajt har vi ett nerladdningsbart white paper med en sammanställning över hur man bör använda färg att förstärka sitt budskap utifrån västerländsk marknad. Men då du är verksam i andra delar av världen är det viktigt att du ser till färgernas betydelse på just den marknaden. Det är nämligen lätt hänt att man tänker fel. Ett av de mest tydliga exemplen är färgen röd. I västvärlden betyder rött fara eller stopp, medan det i Kina betyder gädje. 

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Design & Innovation

Läs mer

Lägg inte massa pengar på en ny sajt om du inte är säker på att du får igen dem

Sonja Larsson, 17 juni, 2016

När det är dags att skapa en ny sajt är det enkelt att råka diskutera specifika lösningar direkt. Vem har inte hört ”Som det här företaget har gjort tycker jag vi också ska göra”, ”Har ni sett den här häftiga lösningen, den måste vi ha” eller ”Den här bilden ska vara på förstasidan”. Men ingen går vinnande ur sådana diskussioner, speciellt inte när det kommer till ROI. Alla lösningar är i detta skede lika bra och därför inte heller jämförbara. ”Lika bra” i detta skede kan lika gärna betyda lika dåliga. Till och med riktigt dåliga om du har otur.

Ämnen: Effektkartläggning, Användarupplevelse (UX), En digital affär, Praktiska tips

Läs mer

Minicase: High Chaparral

Jesper Fritzson, 8 juni, 2016

Om du vill få dina kunder att gilla din sajt kan du aldrig se den som helt färdig. Tvärtom så måste arbetet med sajten fortgå även efter lansering. Att projektmedlemmarna packar ihop och tackar för sig är ett stort hinder för att få nöjda kunder. De hypoteser man utgått ifrån kan behöva justeras. Dina kunders användarmönster och behov förändras över tid och du kan vilja förändra användarflödet på sajten. Du behöver därför hålla dig uppdaterad kring vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra genom att lyssna på dina kunder och hålla koll på hur användningen ser ut. Något som funkade dag ett behöver inte funka då det gått ett tag. Det kan också handla om att modernisera över lag. Teknik förfinas och förbättras och möjliggör i sin tur nya lösningar som bättre hjälper användaren.

Ämnen: Case, Användarupplevelse (UX), En digital affär, Insikt & Strategi

Läs mer

Få eller flera valmöjligheter – vilket genererar flest köp?

Sonja Larsson, 28 april, 2016

Det är inget nytt att potentiella kunder hoppar av mitt i köpflödet och inte slutför sin order. Att man inom näthandeln tänker på konverteringsgraden är inget nytt, men det är heller inte alltid i fokus. Särskilt inte när det kommer till det egna sortimentet och hur man presenterar det för den potentiella kunden. 

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Design & Innovation, Praktiska tips

Läs mer

Konsten att lyssna till dina kunder

Sonja Larsson, 15 april, 2016

Kunder har all möjlighet att välja och vraka på nätet bland olika tjänster och produkter. För att du ska lyckas sticka ut och få kunderna att välja dig är det viktigt att involvera dem tidigt. Målet är att skapa något som dina kunder älskar. 

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Insikt & Strategi, Effektkartläggning, Praktiska tips, Nedladdningsbara resurser

Läs mer