Magnus Arvidsson på IPM Ulricehamn läser

Hållbar utveckling

Så når du dina hållbarhetsmål

Marcus Bergman, 20 februari, 2017

Hur når du dit du vill med ditt hållbarhetsarbete? Någon universell sanning finns egentligen inte för hur just du ska uppnå dina mål, men en början som gäller för alla ligger precis i andra änden av processen: sätt upp mål! Med relevanta och rimliga mål har du en betydligt större chans att också uppfylla dem. Vi guidar dig genom hur du går till väga.

Ämnen: Hållbar utveckling, Praktiska tips

Läs mer

Därför ska du arbeta hållbart

Marcus Bergman, 10 februari, 2017

Att arbeta med hållbarhet handlar om långt mycket mer än att värna om miljön och att kunna verka med gott samvete, även om det såklart utgör viktiga delar. Det finns många vinster med att satsa på hållbar utveckling, som dels rör din lönsamhet men framför allt hur ditt företag uppfattas av kunder, återförsäljare m.m. Vi har definierat ett antal anledningar till varför du bör prioritera hållbar utveckling.

Ämnen: Hållbar utveckling

Läs mer

Hållbar utveckling på tapeten – så kommer du igång

Marcus Bergman, 11 januari, 2017

Från och med 2017 blir det obligatoriskt för större företag i Sverige att göra en hållbarhetsredovisning. Det här är inte bara ytterligare något som ska mätas och dokumenteras, utan framför allt en möjlighet till att stärka ditt varumärke och styra upp hållbarhetsarbetet.

Ämnen: Hållbar utveckling

Läs mer

Bergmans betraktelser: Hållbar trendspaning inför 2017

Marcus Bergman, 29 december, 2016

2016 var året då hållbarhetsredovisningar blev obligatoriska för stora företag – men också året då Donald Trump kastade handsken rakt ned i kolgruvan, till miljörörelsens förtret. Eller? Kanske var det paradoxala 2016 upptakten till hållbarhetsåret 2017? Vår hållbarhetsstrateg Marcus Bergman spanar på de viktigaste hållbarhetstendenserna inför nyåret – det blir mätbart, lönsamt och transparent.

Ämnen: Hållbar utveckling, Insikt & Strategi

Läs mer

Med tydliga hållbarhetsmål förvandlar du blåst till medvind

Marcus Bergman, 17 november, 2016

Klimatmöte i Marrakech och en klimatförnekare i Vita huset. Blåser det runt klimatavtalet, eller ser vi en medvind i klimatfrågorna, som framförallt företagen kan dra nytta av?

Ämnen: Hållbar utveckling

Läs mer

Hållbarhetsredovisning – kostnad eller klok investering?

Marcus Bergman, 26 oktober, 2016

Den 26 oktober 2016 beslutade riksdagen om lagen om hållbarhetsredovisning, som innebär att det under 2017 blir obligatoriskt för större företag att publicera sina hållbarhetsresultat i rapportform. Ytterligare en pålaga på företagens axlar, eller något som fler borde anamma? 

Ämnen: Hållbar utveckling

Läs mer

Lönsamhet och hållbarhet, går det ihop?

Marcus Bergman, 25 oktober, 2016

Förr pratade företag om antingen hållbarhet eller lönsamhet. Nu talar man om både hållbarhet och lönsamhet. Men hur ser det ut imorgon? Vår uppfattning är att framtidens lönsamhet ligger i hållbar utveckling – här finns behov och här drivs innovationsprocesser. 

Ämnen: Hållbar utveckling

Läs mer

Hållbarhet = konkurrenskraft

Marcus Bergman, 7 oktober, 2016

Att hållbarhet kan göra dig konkurrenskraftig stod klart när vår strateg/senior copywriter/hållbarhetsexpert Marcus Bergman var på plats i Berlin för en konferens om hållbar textil. Direkt från Berlin delar Marcus med sig av sin trendspaning:

Ämnen: Hållbar utveckling

Läs mer

Hållbarhet – ska det vara något?

Marcus Bergman, 22 augusti, 2016

Känner du en gäspningens vind fylla gomseglet när du hör ordet ”hållbarhet”? Kasta loss, säger vi. För i det stora ordet hållbarhet finns massa nyttigt att hämta om du vill bygga ett framgångsrikt varumärke och sälja mer – idag och i framtiden och med bibehållen förmåga att se dig i spegeln.  

Ämnen: Insikt & Strategi, Hållbar utveckling

Läs mer

Bolon: Varumärket som affärskritiskt styrverktyg

Magnus Arvidsson, 11 december, 2015

Våra vänner på Bolon har gjort sig ett namn i designvärlden och lyckats förnya sig själva generation efter generation. Men det var aldrig någon självklarhet att ett vinylgolv från Ulricehamn skulle falla kräsna inredare i smaken och pryda flagshipstores i New York, sviter i Dubai och kontor i Tokyo. Vi satte oss ner med marknads- och säljchefen Helen Emanuelsson för att lära oss hur en industri i en svensk småstad blev en designikon i världens alla metropoler.

Ämnen: Case, Starkare varumärke, Hållbar utveckling, Praktiska tips

Läs mer