Magnus Arvidsson på IPM Ulricehamn läser

Starkare varumärke

Framgångsformulan för 2017: Rätt känslor, bättre business

Magnus Arvidsson, 4 januari, 2017

Om det är något begrepp som vi önskar mindre av från tillväxtönskande företagsledningar under 2017 så är det organisationsklassikern ”det sitter i väggarna”. Ingenting kommer någonsin sitta i väggarna, utan enbart i människors tankar och känslor för sin arbetsplats. Och när det ”känslolivet” fungerar och ges utrymme så syns det på omsättningen. Varumärke och värderingsgrund är därmed samma sak och något att ta på högsta allvar om du som ledning vill växa. 

Ämnen: Starkare varumärke, Insikt & Strategi

Läs mer

Bli mer lönsam med varumärkesfokusering

Magnus Arvidsson, 25 oktober, 2016

Varumärkesfokusering gör företag nästan dubbel så lönsamma. Det visar undersökningen Brand Orientation Index, gjord av varumärkeskonsulterna och forskarna Johan Gromark och Frans Melin. Vi lever i en tid där köpbeteenden allt mer grundas i känslor och associationer för ett visst företag och dess varumärke. När konkurrenterna blir fler och det är lätt för kunden att hitta alternativa leverantörer blir prispressen också större. Då är det istället varumärket, ditt mervärde och din expertis som kan göra dig konkurrenskraftig och unik. Genom att fokusera på dessa mjuka värden istället för på pris särskiljer du dig från lågprisaktörer utan samma mervärde och gör därmed dessa till icke-konkurrenter.

Ämnen: Starkare varumärke

Läs mer

Fem utmaningar som ditt företag bör ha på agendan

Magnus Arvidsson, 14 september, 2016

Vi lever i historiska tider. Aldrig förr har förändringsprocesserna varit lika omvälvande, så genomgående eller så snabba. För företag och organisationer förändras förutsättningarna för att driva verksamhet framgångsrikt dag för dag. Hur ska man då agera när inget tycks vara bestående? 

Ämnen: En digital affär, Insikt & Strategi, Starkare varumärke, Organisationsutveckling, Praktiska tips, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Vem formar bilden av ditt företag?

Elin Ternander, 10 juni, 2016

Nöjda kunder är målet för alla företag. I alla fall för de som värderar att ha kunderna kvar. Men vem har egentligen makten över att göra dina kunder nöjda? Frågan är om allt verkligen ligger i dina egna händer, eller om det kanske är så att det finns andra aktörer som också påverkar kundupplevelsen.

Ämnen: Starkare varumärke, En digital affär

Läs mer

Peak böjträ. Peak salladsskålar av valfri Let's Dance-kändis.

Magnus Arvidsson, 27 maj, 2016

Hej alla formgivare. Sverige behöver er mer än någonsin. 

Ämnen: Insikt & Strategi, Starkare varumärke

Läs mer

Microcase: Hvid Interior sajt

Catharina Nord, 24 maj, 2016

När grossisten vänder blicken hela vägen mot slutkund förändras också krav och förutsättningar. Grunda är grossisten som just nu genomgår en stor förvandling, och ett av många resultat av denna förvandling är det helt nya handtagsvarumärket Hvid Interior.

Ämnen: Case, En digital affär, Starkare varumärke

Läs mer

En snygg powerpoint. Mer beteendevetenskap än du kunnat tro.

Magnus Arvidsson, 13 maj, 2016

”Vår hemsida ser ut som s**t”. 

Ämnen: Sälj, Design & Innovation, Starkare varumärke

Läs mer

Känslor får oss att köpa och betala mer

Magnus Arvidsson, 3 maj, 2016

Varför vi väljer ett varumärke framför ett annat är något forskare och företagare har försökt hitta svaret på länge. Är det priset, kvaliteten på produkterna eller kanske något helt annat? En sak står i alla fall klar – funktion och prestation är inte lika viktigt som vi tidigare trott. Istället tros det vara känslor som får oss att köpa.

Ämnen: Insikt & Strategi, Starkare varumärke, Nedladdningsbara resurser, Praktiska tips

Läs mer

Bolon: Varumärket som affärskritiskt styrverktyg

Magnus Arvidsson, 11 december, 2015

Våra vänner på Bolon har gjort sig ett namn i designvärlden och lyckats förnya sig själva generation efter generation. Men det var aldrig någon självklarhet att ett vinylgolv från Ulricehamn skulle falla kräsna inredare i smaken och pryda flagshipstores i New York, sviter i Dubai och kontor i Tokyo. Vi satte oss ner med marknads- och säljchefen Helen Emanuelsson för att lära oss hur en industri i en svensk småstad blev en designikon i världens alla metropoler.

Ämnen: Case, Starkare varumärke, Hållbar utveckling, Praktiska tips

Läs mer