Skip to content
Sofia Johansson 12 mars, 2019 1 min read

3 snabba tips: Digital annonsering

Digital annonsering är marknadsföring i sociala medier och via sökmotorer. Vi på IPM Ulricehamn jobbar med båda och delar här med oss av våra 3 bästa tips för att lyckas med annonsering i sociala medier och med SEM.

1. Sätt mätbara mål

”Allt som är digitalt kan alltid mätas”. Det kanske är sanning med modifikation, men utgångspunkten är att resultatet av marknadsföringen går att mäta och att resultatet kan sättas i direkt relation till den investerade pengen, ROI*. Till skillnad från den traditionella marknadsföringen där man fick chansa på vinst eller förlust kan man genom digitala medel lätt följa upp investeringen och utfallet av exempelvis en digital kampanj. Nu kan man istället genom spårkod, pixel eller tagning följa upp uppsatta mätvärden och mål och se exakta konverteringar och siffror direkt taget från kampanjen.

2. Optimera och analysera kontinuerligt

En lika stor fördel som mätbarhet är att digital marknadsföring går att optimera, justera och analysera löpande. En sökordskampanj i Google Ads som inte genererar önskat resultat går att pausa, justera, ändra och testa igen. Optimeringen är den kanske den största nyckeln till framgång med digital annonsering. Dessutom kan budgeten justeras när som helst. Bra va?

3. Samverka med övriga kanaler

Beräkningar visar att 70 % av alla köp som görs idag är googlade. Det innebär att dagens kunder är extremt pålästa redan före köp. Av den anledningen är det viktigt att företagen exponeras i relevanta nätverk och synkar kommunikationen med aktuellt erbjudande. Försök visualisera kunden och vilka möjliga vägar denne har till ett köp. Använder ni sociala medier? Hur ser startsidan ut på hemsidan? Vilket innehåll kommunicerar ni på en eventuell blogg?

För att få ut optimalt av den digitala annonseringen är det viktigt att all kommunikation följer samma röda tråd. En kund som ser en bildannons på Facebook kan antingen klicka direkt på annonsen, söka upp företaget via en sökmotor eller ta vägen genom företagets sociala medier. Om då erbjudandet enbart syns i den betalda annonseringen och inte i övriga kontaktvägar är det lätt att tappa kunden som egentligen är en prospect och en potentiell kund.

 

Vill ni ha hjälp med digital närvaro?

Tveka inte på att kontakta oss så hjälper vi dig.

 

* ROI = Return of Investment.

avatar

Sofia Johansson

Online Marketing Manager