Som copywriter får jag ibland frågan vad jag tycker om användandet av emojis i olika typer av texter. Då brukar jag känna mig som en dålig copy -jag tycker nämligen om emojis och jag tycker att de oftast tillför något som kan vara svårt att förmedla i den typen av korta texter som vi tar del av dagarna i ända. Därför blev jag extra glad när jag trillade över Adobe’s 2021 Global Emoji Trend Report strax efter sommaren. I den fastslås nämligen att hela 88 % av de 7000 tillfrågade känner sig mer empatiskt inställda mot någon som använt en emoji i en text. Dessutom hävdar 89 % att de tycker att emojis gör det enklare för dem att kommunicera med människor som talar ett annat språk. Det är ju fantastiskt! Tänk vad en liten figur kan göra.
För typ aslängesen hölls det kurser i vett och etikett vid mailande. Vi pratar om saker som “skriv inte med versaler, det kan uppfattas som att du skriker” och “undvik att skämta om du inte känner mottagaren eftersom den inte kan höra din röst utan måste tolka din ton genom dina ord”. Nog för att många fortfarande skulle behöva gå de kurserna, men lite längre har vi trots allt kommit. Och ändå är vi lika primitiva som grottmänniskor. För hur mycket det än smärtar en copywriter att erkänna det läser vi av de ansikten och det kroppsspråk vi ser innan vi lyssnar på orden. I dessa korta, utryckta sammanhang utan fokus som vi ofta befinner oss i kan en liten gul figur hjälpa oss att förmedla till personen på andra sidan skärmen hur meddelandet är menat att mottas. Ett ansikte, eller ikon, att läsa av helt enkelt.
Det ska bli spännande att fortsätta följa emojiutvecklingen. Kanske ser vi snart den första boken helt uppbyggd av figurer? Och vilka fler emojis kommer utvecklas i pandemins spår? 😷🦠💉
Vill du läsa mer ur rapporten hittar du det här https://blog.adobe.com/en/publish/2021/07/15/global-emoji-trend-report-2021.html#gs.9xs29y
Emojis - okej eller inte?
RELATERADE ARTIKLAR
Catharina Nord
24 maj, 2016
1
min lästid
Microcase: Hvid Interior sajt
När grossisten vänder blicken hela vägen mot slutkund förändras också krav och förutsättningar. Grunda är grossisten som just ...
Läs mer
Anton Sörlin
25 maj, 2022
1
min lästid
IPM-podden - #12 - Dark social, lodräta filmer och design på nolltid
IPM-podden är tillbaka! Äntligen kickar vi i gång en ny säsong av IPM-podden! Podden där vi guidar er i spännande ämnen som rör ...
Läs mer
Sonja Larsson
4 mars, 2016
1
min lästid
Bra kundupplevelser skapas inte i isolerade projekt
För många företag är sajten ett av de viktigaste verktygen för att nå ut till kunderna. Men det avspeglas inte alltid i hur ...
Läs mer