IPM_Ulricehamn__foto_Ellika-Henrikson_highres_018.jpg
Alla inlägg / Få dina användare att klicka rätt i nyhetsbrev

Få dina användare att klicka rätt i nyhetsbrev

27 januari, 2017

En viktig del av att jobba med Inbound Marketing är att som verksamhet ta en expertroll och samtidigt utbilda sina potentiella kunder. Riktade och personifierade nyhetsbrev är ett sätt att göra detta. Eftersom vi vill hjälpa våra kunder att växa är vi alltid intresserade av att göra saker ännu bättre för var gång. Därför är HubSpot ett ypperligt verktyg att använda för att jobba med dessa frågor. Vi får snabbt och enkelt tillgång till statistik över vilka effekter som genereras av ett nyhetsbrev. En aspekt som vi kikat lite extra på är på vilka delar av ett nyhetsbrev som läsarna väljer att klicka på och hur dessa delar skiljer sig från de delar som går mindre bra. Här är några av våra slutsatser.

1. Använd bilder för att pusha önskade delar

Bilder är ett ypperligt sätt att rikta läsarens fokus och klick till en specifik nyhet. Det är ett fenomen som vi stött på ett flertal gånger när vi gjort A/B-testning. Två nyheter som ligger sida vid sida i ett nyhetsmejl och som har liknande utseende tenderar att generera lika många klick. Men har bara den ena nyheten en bild har testerna visat att nyheten med bild får nästintill fyra gånger fler klick. 

2. Skippa bild om du inte vill minska klick på nyheten bredvid

Dock får man vara försiktig med att endast ha bild på den ena av två nyheter som ligger bredvid varandra, eftersom nyheten med bild tar klick från nyheten utan bild. 

3. Värst vinner inte alltid

Bara för att en nyhet är mer grafiskt iögonfallande med exempelvis tonade plattor, bilder och större textstorlek är det inte självklart att denna får flest klick. Nyheter som länkar vidare med diskreta textlänkar får ofta lika många klick och även i flera fall fler klick än de mer iögonfallande.

4. Glöm inte att länka sidhuvudet

Oavsett innehåll har sidhuvudet i nyhetsbrevet ett stadigt antal klick. Ungefär 10% av klicken görs på sidhuvudet. Därför är det viktigt att inte glömma att länka vidare användaren från sidhuvudet.

5. Less is more

Man bör inte utforma ett nyhetsbrev med bara grafiskt iögonfallande delar. Detta är lätt hänt då man vill skapa ett säljande nyhetsbrev som genererar mycket klick eller då man inte har klart för sig vilka delar som är mest relevanta för sina läsare. Den typen av nyhetsbrev blir ofta kontraproduktiva genom att de mer diskreta delarna får fler klick, såsom en enklare textlänk. Man bör istället tänka till kring vilka delar man vill pusha lite extra mot läsarna och låta dessa sticka ut.

Vill du också jobba smartare med nyhetsbrev och få ut önskade effekter? Kontakta oss för en kostnadsfri rådgivning så hjälper vi dig!

Boka en kostnadsfri rådgivning

Ämnen: Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, En digital affär, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Sonja Larsson

Sonja Larsson

UX-strateg, beteendevetare & inbound marketing strategist