Alla inlägg / Färgers betydelse varierar världen över

Färgers betydelse varierar världen över

5 augusti, 2016

Många av våra kunder är aktiva på olika typer av marknader världen över. Det finns många fällor att gå i. En av dem är fel färgsättning. På vår sajt har vi ett nerladdningsbart white paper med en sammanställning över hur man bör använda färg att förstärka sitt budskap utifrån västerländsk marknad. Men då du är verksam i andra delar av världen är det viktigt att du ser till färgernas betydelse på just den marknaden. Det är nämligen lätt hänt att man tänker fel. Ett av de mest tydliga exemplen är färgen röd. I västvärlden betyder rött fara eller stopp, medan det i Kina betyder gädje. 

På Information is beaitiful hittar du en bra sammanställning (http://www.informationisbeautiful.net/visualizations/colours-in-cultures/) över färgers betydelse inom olika kulturer.

1276_colours_in_culture.png

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Design & Innovation

Sonja Larsson

Sonja Larsson

UX-strateg, beteendevetare & inbound marketing strategist