Alla inlägg / Lägg inte massa pengar på en ny sajt om du inte är säker på att du får igen dem

Lägg inte massa pengar på en ny sajt om du inte är säker på att du får igen dem

17 juni, 2016

När det är dags att skapa en ny sajt är det enkelt att råka diskutera specifika lösningar direkt. Vem har inte hört ”Som det här företaget har gjort tycker jag vi också ska göra”, ”Har ni sett den här häftiga lösningen, den måste vi ha” eller ”Den här bilden ska vara på förstasidan”. Men ingen går vinnande ur sådana diskussioner, speciellt inte när det kommer till ROI. Alla lösningar är i detta skede lika bra och därför inte heller jämförbara. ”Lika bra” i detta skede kan lika gärna betyda lika dåliga. Till och med riktigt dåliga om du har otur.

Att bygga en ny sajt kostar pengar. En av de vanligaste drivkrafterna bakom en ny sajt är att företaget på ett eller annat sätt ska bli mer lönsamt. Därför är det konstigt att man skyndar sig in i en utvecklingsprocess utan att först ta reda hur man kan utforma sajten så att företaget faktiskt blir mer lönsamt. Kopplingen mellan affärsnytta och specifik designlösning är ofta väldigt vag eller fattas helt. Det är dålig design.

Vi vill göra god design. Design som din verksamhet blir mer lönsam av och som dina användare älskar. Innan vi sätter igång och designar din nästa sajt vill vi därför först definiera målet med sajten. Vad ska vara annorlunda efter att den nya sajten ligger ute? Vilken affärsnytta ska sajten leda till? 

Det räcker inte bara att definiera målet och tro att den goda designen kommer automatiskt. Det gäller att kunna härleda affärsnyttan till specifika designlösningar. Vi använder oss av en metod som är utvecklad och registrerad av digitalbyrån inUse, kallad Effektkartläggning®. Metoden ser till att ett projekt styrs mot den önskade verksamhetsnyttan och omfattar allt från verksamhetsanalys och användargrupper till specifika designlöningar.

Handen på hjärtat: hur mycket ROI ligger inbyggt i din nuvarande hemsida? Jag berättar gärna mer, så om du är nyfiken eller har några frågor får du gärna kontakta mig.

Ämnen: Effektkartläggning, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, En digital affär

Sonja Larsson

Sonja Larsson

UX-strateg, beteendevetare & inbound marketing strategist