Idag är över hälften av alla konsumenter mer benägna att köpa från företag som arbetar med att personifiera sin marknadsföring, och då kanske främst onlineupplevelsen. Relationen mellan säljare och konsument blir allt mer betydelsefull, och vikten av att nå så många som möjligt byts ut mot vikten av att nå rätt personer.
Inför 2016 beräknades investeringarna på den globala reklammarknaden att öka. Det är idag kanske svårare än någonsin att sticka ut. Dessutom möts vi dagligen av mer information exempelvis via sociala medier än vi har möjlighet att hantera och ta in. Men istället för att höja rösten och försöka skrika högst finns andra vägar att gå, som dessutom handlar om att nå verkligt potentiella kunder.
Inbound marketing är ett sätt, där du hela tiden ser till att finnas där din kund behöver dig, när den behöver dig. En förlängning av detta är personifiering – att du knyter starka relationer med dina kunder med målet att få dem att blir kvar som kunder hos dig under en längre tid. För det är väl ganska välkänt vid det här laget att det är betydligt dyrare att skaffa nya kunder än att underhålla relationen med de gamla?
Att göra dina marknadsföring bättre anpassad till olika personligheter och på så sätt vårda er relation kan därför bli ytterst värdefullt. I stora drag handlar det om att lära känna din kund, att visa din kund uppskattning och att erbjuda din kund exakt det den vill ha, när den vill ha det. Resultatet blir en nöjdare kund men också en ökad lönsamhet för dig som företagare.
Vill du veta mer om personifiering och hur du går till väga? Ladda ner vårt whitepaper ”Reklam ska vara riktat till mig”.