Magnus Arvidsson på IPM Ulricehamn läser

En digital affär

Undvik tabula rasa om du vill tjäna pengar

Sonja Larsson, 9 mars, 2017

Användare av en sajt vill enkelt kunna hitta det som de söker efter, få det de tänkt göra gjort och sedan lämna dig. Användarna har specifika förväntningar, behov och drivkrafter när de uppsöker dig. Tillgodoser du inte dessa förväntningar kommer användaren bli missnöjd med din sajt och även indirekt med dig. Det kommer leda till att användarna spenderar mindre tid på din sajt och färre kommer vilja köpa det du har att erbjuda. Därför är det väldigt viktigt att ta reda på vilka dina användare är. Det är först när man vet det som man kan bygga en sajt som användarna älskar.

Ämnen: Användarupplevelse (UX), En digital affär

Läs mer

9 enkla tips för hur du syns bäst på LinkedIn

Sonja Larsson, 16 februari, 2017

LinkedIn är ett av världens största affärsnätverk och att inte synas där är allt annat än smart. Och då pratar vi inte bara om dig som person, utan också om ditt företag. Du kan själv välja hur mycket tid du är beredd på att lägga ner på LinkedIn. Det kanske inte alltid är relevant att vara aktiv i det sociala flödet, dela innehåll och vara med i diskussionsforum. Men att skapa en företagssida och hålla den uppdaterad borde vara ett minimum. Här delar vi med oss av några enkla steg för hur du optimerar din företagssida på LinkedIn. Svårare än så behöver det inte bara. 

Ämnen: Praktiska tips, En digital affär

Läs mer

Få dina användare att klicka rätt i nyhetsbrev

Sonja Larsson, 27 januari, 2017

En viktig del av att jobba med Inbound Marketing är att som verksamhet ta en expertroll och samtidigt utbilda sina potentiella kunder. Riktade och personifierade nyhetsbrev är ett sätt att göra detta. Eftersom vi vill hjälpa våra kunder att växa är vi alltid intresserade av att göra saker ännu bättre för var gång. Därför är HubSpot ett ypperligt verktyg att använda för att jobba med dessa frågor. Vi får snabbt och enkelt tillgång till statistik över vilka effekter som genereras av ett nyhetsbrev. En aspekt som vi kikat lite extra på är på vilka delar av ett nyhetsbrev som läsarna väljer att klicka på och hur dessa delar skiljer sig från de delar som går mindre bra. Här är några av våra slutsatser.

Ämnen: Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, En digital affär, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Minicase: Stadsportens ärendehanteringssystem

Michael Claesson, 7 december, 2016

Att kunna hantera och snabbt lösa problem och felanmälningar är viktigt för alla företag, och kanske framför allt när problemen inkluderar kunder, eller som i Stadsportens fall, hyresgäster. På IPM Ulricehamn utvecklade vi därför tillsammans med Stadsporten ett nytt verktyg för denna sortens ärendehantering.

Ämnen: Case, En digital affär

Läs mer

Jobbar du i flera olika kanaler? Då ska du använda ett korrekt utformat PIM!

Michael Claesson, 25 oktober, 2016

Digitaliseringen må innebära en hel del nya utmaningar för dig som företagare, men rätt använd för den även med sig många fördelar. Att existera både digitalt och analogt innebär att du numera behöver ha system anpassade för multikanalspublicering – och då är ett av kraven väl utformad produktinformation. Det har vår kund Swedteam erfarenhet av.

Ämnen: En digital affär

Läs mer

Fem utmaningar som ditt företag bör ha på agendan

Magnus Arvidsson, 14 september, 2016

Vi lever i historiska tider. Aldrig förr har förändringsprocesserna varit lika omvälvande, så genomgående eller så snabba. För företag och organisationer förändras förutsättningarna för att driva verksamhet framgångsrikt dag för dag. Hur ska man då agera när inget tycks vara bestående? 

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, En digital affär, Starkare varumärke, Mätbar marknadsföring, Organisationsutveckling, Inbound marketing

Läs mer

En välbehövlig motreaktion mot Instagramperfektionismen

Elin Ternander, 18 augusti, 2016

För ett par veckor sedan lanserade Instagram sin nya funktion Instagram Stories, där du likt Snapchats My Story laddar upp bilder eller klipp som ligger kvar i 24 timmar för att sedan försvinna. Likt Snapchat kan du också addera filter och text i bilden. Rejäla kopieringsvibbar må så vara, men för Instagram kanske ändå ett nödvändigt steg för att hänga med i en snabbt växande trend, som faktiskt ser ut att kunna bli mycket mer än så.

Ämnen: Sociala medier, En digital affär

Läs mer

Finns ingen anledning att inte tänka mobilt

Sonja Larsson, 12 augusti, 2016

Sedan cirka ett år tillbaka har Google bestraffat sajter som inte är mobilvänliga, dvs sajter som inte är anpassade för mobila enheter. I grova drag så låter Google dessa sajter få lägre ranking och de hamnar därför längre ner i sökningar. Detta är inte riktigt så drastiskt som det låter – mobilanvändningen har nämligen en mycket större betydelse idag än vad många av oss känner till.

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Design & Innovation, En digital affär

Läs mer

Ångest för det digitala tåget? Keep calm and lär känna din kund på riktigt istället.

Magnus Arvidsson, 23 juni, 2016

Det är mycket surr om digitala strategier för närvarande. Eller omfattningen och hastigheten i utvecklingen där alla saker pratar med varandra och där vi alla är uppkopplade, sammanlänkade och så vidare. Experter försöker övertrumfa varandra exakt hur mycket och hur snabbt detta skifte kommer att påverka mänskligheten. Ja, saker sker just nu i en rasande hastighet. Och ja, din verksamhet kommer att påverkas på ett eller annat vis. Men annars är framtiden knepig att sia om. Det blir förmodligen inte som vi hade tänkt oss ändå. 

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, En digital affär

Läs mer

Lägg inte massa pengar på en ny sajt om du inte är säker på att du får igen dem

Sonja Larsson, 17 juni, 2016

När det är dags att skapa en ny sajt är det enkelt att råka diskutera specifika lösningar direkt. Vem har inte hört ”Som det här företaget har gjort tycker jag vi också ska göra”, ”Har ni sett den här häftiga lösningen, den måste vi ha” eller ”Den här bilden ska vara på förstasidan”. Men ingen går vinnande ur sådana diskussioner, speciellt inte när det kommer till ROI. Alla lösningar är i detta skede lika bra och därför inte heller jämförbara. ”Lika bra” i detta skede kan lika gärna betyda lika dåliga. Till och med riktigt dåliga om du har otur.

Ämnen: Effektkartläggning, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, En digital affär

Läs mer