Magnus Arvidsson på IPM Ulricehamn läser

Insikt strategi

Få dina användare att klicka rätt i nyhetsbrev

Sonja Larsson, 27 januari, 2017

En viktig del av att jobba med Inbound Marketing är att som verksamhet ta en expertroll och samtidigt utbilda sina potentiella kunder. Riktade och personifierade nyhetsbrev är ett sätt att göra detta. Eftersom vi vill hjälpa våra kunder att växa är vi alltid intresserade av att göra saker ännu bättre för var gång. Därför är HubSpot ett ypperligt verktyg att använda för att jobba med dessa frågor. Vi får snabbt och enkelt tillgång till statistik över vilka effekter som genereras av ett nyhetsbrev. En aspekt som vi kikat lite extra på är på vilka delar av ett nyhetsbrev som läsarna väljer att klicka på och hur dessa delar skiljer sig från de delar som går mindre bra. Här är några av våra slutsatser.

Ämnen: Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, En digital affär, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Framgångsformulan för 2017: Rätt känslor, bättre business

Magnus Arvidsson, 4 januari, 2017

Om det är något begrepp som vi önskar mindre av från tillväxtönskande företagsledningar under 2017 så är det organisationsklassikern ”det sitter i väggarna”. Ingenting kommer någonsin sitta i väggarna, utan enbart i människors tankar och känslor för sin arbetsplats. Och när det ”känslolivet” fungerar och ges utrymme så syns det på omsättningen. Varumärke och värderingsgrund är därmed samma sak och något att ta på högsta allvar om du som ledning vill växa. 

Ämnen: Insikt & Strategi, Starkare varumärke

Läs mer

Bergmans betraktelser: Hållbar trendspaning inför 2017

Marcus Bergman, 29 december, 2016

2016 var året då hållbarhetsredovisningar blev obligatoriska för stora företag – men också året då Donald Trump kastade handsken rakt ned i kolgruvan, till miljörörelsens förtret. Eller? Kanske var det paradoxala 2016 upptakten till hållbarhetsåret 2017? Vår hållbarhetsstrateg Marcus Bergman spanar på de viktigaste hållbarhetstendenserna inför nyåret – det blir mätbart, lönsamt och transparent.

Ämnen: Insikt & Strategi, Hållbar utveckling

Läs mer

Fem utmaningar som ditt företag bör ha på agendan

Magnus Arvidsson, 14 september, 2016

Vi lever i historiska tider. Aldrig förr har förändringsprocesserna varit lika omvälvande, så genomgående eller så snabba. För företag och organisationer förändras förutsättningarna för att driva verksamhet framgångsrikt dag för dag. Hur ska man då agera när inget tycks vara bestående? 

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, En digital affär, Starkare varumärke, Mätbar marknadsföring, Organisationsutveckling, Inbound marketing

Läs mer

Reklam ska vara riktat till mig

Magnus Arvidsson, 9 september, 2016

Idag är över hälften av alla konsumenter mer benägna att köpa från företag som arbetar med att personifiera sin marknadsföring, och då kanske främst onlineupplevelsen. Relationen mellan säljare och konsument blir allt mer betydelsefull, och vikten av att nå så många som möjligt byts ut mot vikten av att nå rätt personer.

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, Nedladdningsbara resurser, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Hållbarhet – ska det vara något?

Marcus Bergman, 22 augusti, 2016

Känner du en gäspningens vind fylla gomseglet när du hör ordet ”hållbarhet”? Kasta loss, säger vi. För i det stora ordet hållbarhet finns massa nyttigt att hämta om du vill bygga ett framgångsrikt varumärke och sälja mer – idag och i framtiden och med bibehållen förmåga att se dig i spegeln.  

Ämnen: Insikt & Strategi, Hållbar utveckling

Läs mer

Fyra hinder på vägen mot ett framtidssäkrat företag

Magnus Arvidsson, 12 juli, 2016

I vårt arbete med företag och ledningsgrupper stöter vi på fyra återkommande problembilder. Oavsett storlek, bransch eller organisation. De är följande: 

Ämnen: Insikt & Strategi, Mätbar marknadsföring, Organisationsutveckling, Inbound marketing

Läs mer

Ångest för det digitala tåget? Keep calm and lär känna din kund på riktigt istället.

Magnus Arvidsson, 23 juni, 2016

Det är mycket surr om digitala strategier för närvarande. Eller omfattningen och hastigheten i utvecklingen där alla saker pratar med varandra och där vi alla är uppkopplade, sammanlänkade och så vidare. Experter försöker övertrumfa varandra exakt hur mycket och hur snabbt detta skifte kommer att påverka mänskligheten. Ja, saker sker just nu i en rasande hastighet. Och ja, din verksamhet kommer att påverkas på ett eller annat vis. Men annars är framtiden knepig att sia om. Det blir förmodligen inte som vi hade tänkt oss ändå. 

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, En digital affär

Läs mer

Minicase: High Chaparral

Jesper Fritzson, 8 juni, 2016

Om du vill få dina kunder att gilla din sajt kan du aldrig se den som helt färdig. Tvärtom så måste arbetet med sajten fortgå även efter lansering. Att projektmedlemmarna packar ihop och tackar för sig är ett stort hinder för att få nöjda kunder. De hypoteser man utgått ifrån kan behöva justeras. Dina kunders användarmönster och behov förändras över tid och du kan vilja förändra användarflödet på sajten. Du behöver därför hålla dig uppdaterad kring vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra genom att lyssna på dina kunder och hålla koll på hur användningen ser ut. Något som funkade dag ett behöver inte funka då det gått ett tag. Det kan också handla om att modernisera över lag. Teknik förfinas och förbättras och möjliggör i sin tur nya lösningar som bättre hjälper användaren.

Ämnen: Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Case, En digital affär

Läs mer

Peak böjträ. Peak salladsskålar av valfri Let's Dance-kändis.

Magnus Arvidsson, 27 maj, 2016

Hej alla formgivare. Sverige behöver er mer än någonsin. 

Ämnen: Insikt & Strategi, Starkare varumärke

Läs mer