Magnus Arvidsson på IPM Ulricehamn läser

Insikt strategi

Känslor får oss att köpa och betala mer

Magnus Arvidsson, 3 maj, 2016

Varför vi väljer ett varumärke framför ett annat är något forskare och företagare har försökt hitta svaret på länge. Är det priset, kvaliteten på produkterna eller kanske något helt annat? En sak står i alla fall klar – funktion och prestation är inte lika viktigt som vi tidigare trott. Istället tros det vara känslor som får oss att köpa.

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, Starkare varumärke, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Konsten att lyssna till dina kunder

Sonja Larsson, 15 april, 2016

Kunder har all möjlighet att välja och vraka på nätet bland olika tjänster och produkter. För att du ska lyckas sticka ut och få kunderna att välja dig är det viktigt att involvera dem tidigt. Målet är att skapa något som dina kunder älskar. 

Ämnen: Effektkartläggning, Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Gigant: Förändringsarbete för morgondagens industriarbetsplats

Catharina Nord, 15 april, 2016

Hos våra vänner på Gigant har det alltid funnits en stor kompetens kring hur man skapar bättre industriarbetsplatser. I över 20 år har företaget hjälpt sina kunder med allt från arbetsbord till lyftverktyg och rätt belysning, men Gigant kan egentligen mycket mer än så. De senaste två åren har företaget genomgått stora förändringar. Gigant har justerat sin vision och affärsidé och byggt om sin erbjudandestruktur. Förutom att paketera sitt erbjudande på ett annorlunda vis har de också ändrat inriktning, från att enbart ha jobbat mot återförsäljare till att numera också rikta sig direkt till användarna.

Ämnen: Insikt & Strategi, Case, Organisationsutveckling

Läs mer

Mer utbildning löser inget. Och varför rationalitet slår högt IQ.

Magnus Arvidsson, 8 april, 2016

Man kan ju inte låta bli att fundera på vad Charles Darwin hade tyckt om vår tid. Skulle han ha trivts? Reviderat sina teorier? Fram till sin död framhöll han att hans upptäckter inte var kompletta eller ens felfria, men väl ett frö att vidareutveckla för framtidens vetenskapliga studier. Han var dessutom religiös, eller i alla fall agnostiker. Rätt fascinerande med tanke på hans betydelse för en viss skapelseberättelse. 

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, Organisationsutveckling

Läs mer

Känslomänniskor är vi allihopa

Sonja Larsson, 23 mars, 2016

Vi människor styrs av våra känslor kanske i högre grad än de flesta tror. Hela 95-99 procent av våra köp tros styras av våra känslor, vilket inte lämnar något större utrymme till logiskt resonemang. Något som visat sig ha stor påverkan på människors känslor och associationer till ett företag är valet av färg. Men hur vet du vilken färg som passar till just ditt företag?

Ämnen: Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Design & Innovation, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Funkar din sajt?

Sonja Larsson, 15 mars, 2016

Det är inte alltid lätt att veta om den egna sajten fungerar eller inte. Har man dessutom ingen eller dålig kontakt med sina användare är det nästintill omöjligt. 

Ämnen: Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, En digital affär, Nedladdningsbara resurser

Läs mer