Skip to content
Anton Sörlin 26 maj, 2022

Vad är och betyder Dark Social?

Dark Social – inte så läskigt som det låter?

Kanske har tanken slagit dig – varför får jag inte lika mycket likes och interaktioner på mina sociala medier jämfört med tidigare? Att företag nu för tiden får allt färre interaktioner på sina sociala medier är inget ovanligt fenomen, så oroa dig inte, du är inte ensam!

Det finns olika förklaringar till detta – och vissa av dem, är faktiskt ganska så självklara. I detta inlägg tänkte jag, Sofia, guida er i orsakerna samt givetvis bjuda på några enkla tips för att komma runt problemet.

Ständiga förändringar i sociala medier

Sociala medier är extremt föränderliga. Nästan dagligen får vi påminnelser om nya funktioner inuti apparna och uppdateringar som ska göras. Trender kommer och går, nya sociala plattformar exploderar över en natt – ja, det är inte konstigt att det är svårt att hänga med ibland. Vad som är gemensamt för alla sociala plattformar är att vårt beteende och våra behov styr och genomsyrar dem. När vårt beteende förändras, följer plattformarna (rätt ord?) snabbt efter för att ge oss den användarupplevelsen som vi är ute efter – enkelt förklarat. 

Dark social är ett digitalt fenomen som sammanfattar den stora förflyttning som skett i vårt beteende i sociala medier de senaste åren. Jämfört med tidigare är vi användare betydligt mer restriktiva med vad vi väljer att dela med oss av öppet, för alla att se. I stället för att gilla och kommentera febrilt som vi gjorde när sociala medier fortfarande var nytt och spännande, väljer vi nu att interagera i det dolda. För att ge ett konkret exempel: du får upp ett inlägg på en otroligt söt hund i ditt flöde – trycker du på like, scrollar ner till kommentarsfältet och formulerar en snäll kommentar i stil med ”söt! 😍”? Nej, jag skulle inte tro det. I så fall är du väldigt unik. För de allra flesta skickar inlägget på hunden i ett direktmeddelande till lämplig vän och startar diskussionen där. I det dolda – dark social!

Interagera med dina följare

Detta beteende är givetvis otroligt otacksamt när du som företag vill kunna interagera med dina följare och mäta engagemang i form av bland annat likes och kommentarer. Känslan du får som företag när engagemanget går ner är såklart att du gör något fel – men är det verkligen sanningen? Självklart inte! I tider som dessa handlar det om att skifta fokus från vad som tidigare varit relevant att mäta. Vi som företag får vara precis lika föränderliga och adaptiva som plattformarna är och anpassa oss efter våra kunders beteenden. 

 

4 tips för att komma runt dark social:

  • Mät antalet delningar och sparade inlägg i stället för likes och kommentarer.
  • Fokusera mer på digitala verksamhetsnära KPI:er som till exempel försäljning, ifyllda kontaktformulär eller besök av specifika landningssidor.
  • Ställ frågor på Instagram Stories! Vill du veta något särskilt från dina kunder? Söker du svar på vad du bör uppdatera hemsidan med eller vilket innehåll du bör skapa på Facebook? Genom att använda dig av omröstningsfunktionen kan dina följare rösta och ge dig värdefull information men fortfarande kunna agera i det dolda.
  • Tävlingar är fortfarande effektiva. Om du saknar engagemang och vill nå ut till nya potentiella följare samt har ett en produkt eller tjänst som lämpar sig för tävlingsformat, har du inget att förlora. För att locka så många som möjligt att vilja delta, tänk på följande: Enkla tävlingsregler bidrar till att fler vill delta – sänk tröskeln och få högre engagemang. Slå gärna på stort när det kommer till vinsten, så att fler känner behovet av att vilja ha den. Interagera med dem som är med och tävlar genom att till exempel svara på kommentarer. Och kom ihåg! Tävlingar är inte bara till för B2C-företag, med rätt målgrupp i rätt kanal kan vilket bolag som helst skapa en attraktiv och engagemangsdriven tävling. Lycka till!

 

Vill du få fler tips kring sociala medier?

Lyssna, och titta, på avsnitt 12 av IPM-podden. I avsnittet "Dark social, lodräta filmer och smartare bilder" diskuterar vår Digitala Strateg Anton Sörlin och vår Onlinemarknadsförare Sofia Johansson just dark social men även fler företeelser inom sociala medier.