IPM blogg

Vårt beteende styr utvecklingen av sociala medier

Skriven av Sofia Johansson | 10 maj, 2021

Sociala medier har genomgått stora förändringar de senaste åren. Från att i grunden vara plattformar där personer kunnat nätverka och dela med sig av bilder, inlägg och tankar till nära och kära till att vara en av våra viktigaste marknadsplattformar. Men vad är det som styr nya trender och beteenden på sociala medier?

Givetvis är det flera saker som är avgörande när nya funktioner och trender tar plats på olika plattformar. Dock tycker jag att det är viktigt att slå hål på myten om att det är algoritmer som förändrar sociala medier eftersom det i själva verket är vi som användare som styr hur utvecklingen av sociala medier ser ut. Algoritmer och funktioner skapas av att vi som användare förändrar vårt beteende, vår kravställning baserat på influenser från andra kanaler.

Låt mig visa några exempel på hur Instagram har förändrat sina funktioner för att möta deras egen målgrupp.

 

Instagram Stories VS Snapchat Stories

Det är ingen hemlighet att Facebook (som också äger Instagram) ville köpa upp Snapchat efter deras lansering 2011. Snapchat införde ett helt nytt sätt att kommunicera digitalt och slog världen med storm. Eftersom affären uteblev skapade Instagram istället en egen version av Snapchats ”My Story” och släppte 2016 Instagram Stories. Varför skulle ett företag som Facebook kopiera en annan plattforms idé?

Jo för att möta deras egen målgrupps förändrade beteende. Behovet av snabb direktkommunikation hade i och med Snapchats lansering på marknaden skapat en ny trend och ett nytt behov som idag finns på flera olika sociala medier.

 

Instagram Shopping VS E-handel

I takt med att allt fler väljer att handla på nätet har också Instagram ökat funktionaliteten för shopping på deras egen plattform. Instagram Shopping har funnits i flera år men i höstas gjorde dem om appen genom att förändra UX-upplevelsen och placerade funktionen mer centralt. Genom Instagram Shopping kan de de möta både behovet från kunder men också företag genom att skapa en sömnlös shoppingupplevelse direkt från Instagram.

 

TikTok VS Instagram Reels

Precis som att Snapchat förändrade vårt behov av snabb kommunikation 2011 har TikTok gjort detsamma. Användare av sociala medier vill idag kolla på mycket rörligt material och helst i snabba korta klipp. Efter TikToks stora succé i fjol har Instagram återigen skapat en ny funktion som tillgodoser ett nytt beteende. Instagram Reels lanserades under hösten 2020 där användarna kan skapa videos i egen redigering, likt upplägget på TikTok.

 

Sammanfattningsvis, beroende på hur vi som användare influeras av andra plattformar, funktioner och egna behov kommer sociala medier ständigt att utvecklas. Det är inte algoritmerna som förändrar sociala medier utan vi som användare av plattformen som gör det.

 

Vill du veta mer om hur sociala medier fungerar 2021? Anmäl dig till vårt webinar den 12/5 här: https://erbjudande.ipmulricehamn.se/annonsering-i-sociala-medier-2021