Skip to content
Sonja Larsson 12 augusti, 2016 2 min read

Finns ingen anledning att inte tänka mobilt

Sedan cirka ett år tillbaka har Google bestraffat sajter som inte är mobilvänliga, dvs sajter som inte är anpassade för mobila enheter. I grova drag så låter Google dessa sajter få lägre ranking och de hamnar därför längre ner i sökningar. Detta är inte riktigt så drastiskt som det låter – mobilanvändningen har nämligen en mycket större betydelse idag än vad många av oss känner till.

Att mobilanvändningen är stor är egentligen inget nytt. Företaget Kleiner Perkins Caufield Buyes presenterar i maj varje år olika tekniktrender, och redan 2008 förutspådde analytikern Mary Meeker att mobila enheter skulle vara vår primära plattform för Internetanvändning år 2014. De senaste åren har användningen ökat mer och mer och vi är allt fler som spenderar tid i appar eller på Internet via våra mobila enheter istället för via desktop. Runt om i världen idag finns runt fem gånger fler smartphones än datorer. Enligt forskning från Nielsen Norman Group ägnar vuxna amerikaner nästan två hela dagar per månad åt användning av appar eller webbläsare på sina telefoner.

Detta är inget vi kan ignorera, varken som privatpersoner eller som företagare. Ska du bygga en sajt så räcker det inte längre att den är anpassad till att se bra ut på en datorskärm. Den måste också fungera på mobila enheter. Faktum är, att gränsen redan är passerad där vi faktiskt lägger mer tid på att surfa på våra mobila enheter än på våra datorer. Vill du dessutom hamna högt upp i Google-sökningar så är det mobilanpassning som gäller annars kommer Google placera dig längre ner.

Men det finns flera anledningar till att anpassa sig till den frekventa mobilanvändningen. I och med mobilanvändningen har sättet vi skapar, kommunicerar, handlar och köper förändrats. Det handlar alltså inte längre ens om huruvida ens användare använder mobila enheter eller inte utan snarare om hur man skapar en så bra mobil användarupplevelse som möjligt. Om du inte redan gör det så bör du se det som en självklarhet att anpassa dig till mobilanvändningen. Det du snarare bör fokusera på nu är att studera vilka förändrade förväntningar och krav dina kunder har, t.ex. vilken enhet de föredrar, om de vill ha liggande eller stående skärm, hur lång laddningstid på hemsidan som känns okej m.m.

Om det här bara gäller dig som riktar dig till slutkonsument? Nej, en B2B-sajt behöver också fungera väl på mobila enheter för att du ska slå dina konkurrenter. Även fast du riktar dig mot företag så är det i slutändan personer som du ska nå, och dessa personer använder högst troligt såväl dator som mobila enheter. Så om du ska skapa bra kundupplevelser gäller det att din sajt ser bra ut på alla skärmar.

avatar

Sonja Larsson

UX-strateg, beteendevetare & inbound marketing strategist