Visste du att svenskarna tillsammans gör över 50 miljoner sökningar på nätet varje dag? De allra flesta har därmed någon gång använt söktjänster som Google, Bing, Yahoo etc, men i vilken utsträckning vi faktiskt gör det är det nog färre som känner till.
För dig som driver företag bör detta vara något att ha koll på, då hela 90 % av svenskarna någon gång använder söktjänster för att hitta produkter och tjänster. Det här är också en av anledningarna till varför du ska jobba med SEO, dvs sökmotoroptimering. För dig som ännu inte är helt bekant med begreppet listar vi några viktiga till anledningar till varför du bör ha SEO på din radar.
1. Du möter användarna där de letar
Att en stor del av svenskarna använder sökmotorer för att hitta produkter och tjänster på nätet har vi redan konstaterat – men vad innebär det egentligen för ditt företag? Jo – det innebär att det finns lågt hängande frukt som du kan plocka, bara du lyckas befinna dig på rätt ställe! Driver du en restaurang i Alingsås och en potentiell besökare söker efter restaurang i Alingsås, så ska du givetvis dyka upp så långt upp som möjligt i sökresultatet. Du behöver därmed inte skrika ut ditt budskap vitt och brett, utan dyker upp för den som faktiskt letar och som redan har ett visst intresse för din tjänst eller produkt.
Det är här sökmotoroptimering kommer in i bilden, då SEO är en marknadsföringsstrategi som handlar just om ökad synlighet bland organiska (ej betalda) sökresultat, och som hjälper dig till högre synlighet på sökningar som är relevanta för din verksamhet. Läs mer om vad SEO är här.
Det som framför allt skiljer SEO från systerbegreppet SEM (Search Engine Marketing) är just det att du inte har betalt någon annonskostnad för att synas i sökresultatet. SEM ger synlighet i sökresultat som är märkta med ”annons”, medan SEO-arbetet ger dig ökad synlighet bland de organiska resultaten. Förutom att många anser de organiska sökresultaten mer trovärdiga än de annonserade, så ger SEO också en längre livslängd än SEM.
SEO är ett långsiktigt arbete, som handlar om att optimera din sajt utifrån rätt begrepp och nyckelord, struktur och prestanda m.m. Det kan ta längre tid innan du ser resultat, men du kan leva på arbetet längre. Resultatet av en betald sökordskampanj (SEM) sträcker sig under kampanjens livslängd, medan resultatet av ett väl genomfört SEO-arbete kan sträcka sig över flera år. Istället för en annonskostnad består investeringen för SEO-arbetet i att lägga tid och kraft på att skapa en riktigt bra sajt med bra innehåll, men det blir en investering som ger resultat över lång tid.
Jobbar ni fortfarande mycket med printannonsering, radio- eller TV-reklam? Då är SEO ändock viktigt!
Ända sedan uppkomsten av de första söktjänsterna har vi alltmer utvecklat ett beteende av att söka, eller ”googla”, när vi letar efter något, söker svar på frågor etc. Så om en potentiell kund kommer kommer i kontakt med ditt företag via en tidningsannons eller en radioreklam, vad kan vi anta är det första de gör? En del kommer kanske kontakta företaget direkt, men med största sannolikhet kommer de allra flesta börja med att googla ditt företag. Har du då inte jobbar med sökmotoroptimering så är risken att ditt företag inte dyker upp i de här sökningarna, och en potentiell kund är därmed tappad.
Vill du och ditt företag komma igång med att SEO-optimera er sajt? Kontakta oss!