IPM blogg

IPM-podden - #12 - Dark social, lodräta filmer och design på nolltid

Skriven av Anton Sörlin | 25 maj, 2022

IPM-podden är tillbaka!

Äntligen kickar vi i gång en ny säsong av IPM-podden! Podden där vi guidar er i spännande ämnen som rör varumärken, marknadsföring och försäljning.

Vår egen metod Lyssna, Hitta och Agera är ledmotivet även i denna säsong. Detta innebär kortfattat att vi i varje avsnitt svarar på en lyssnar- eller kundfråga, diskuterar en trendspaning samt ger konkreta tips som du kan testa direkt efter poddens slut.

Ny finns vi på YouTube

Nytt för i år är att podden också kommer att ges ut i videoformat. Så för dig som föredrar att använda två sinnen i stället för ett – hittar vår YouTube-kanal här.

 

#12 – Dark social, lodräta filmer och design på nolltid

Kanske har tanken slagit dig – varför får jag inte lika mycket likes och interaktioner på mina sociala medier jämfört med tidigare? Fenomenet kan i många fall förklaras med begreppet dark social. I avsnittets Lyssna-segment förklarar vår online marketing manager Sofia vad fenomenet innebär och ger konkreta tips på hur du kan tackla det på bästa sätt. Här (Vad är Dark social?  - Blogginlägg) kan du läsa mer om vad dark social innebär och hur du bör agera för att komma runt problemet.

I segmentet Hitta diskuterar Anton och Sofia skiftet från videor i liggande format till stående – är det en fråga om ett generationsskifte? Vad tycker ni?

I den sista delen av podden – Agera – ger Anton och Sofia tips på hur du kan skapa snygga och sammanhängande flöden i sociala medier utan att bemästra Adobe-programmen. I verktyget Canva kan du välja på en mängd färdiga mallar som hjälper dig att enkelt skapa professionell design åt din verksamhet, direkt i appen eller i deras webbaserade verktyg. Läs mer om Canva här.

Avsnittet hittar du på Apple Podcasts eller i den poddradio som du föredrar.