”100 knack, 10 snack, 1 tack”, lyder det gamla, bekanta dammsugarförsäljningsmantrat. Och visst, det finns fortfarande slipade proffs som kan spelet till fullo och faktiskt lyckas trots allt omöjligare odds. Men förändringarna slår hårt mot alla oss ”halvmesyrer” därute – och vi är rimligtvis i majoritet. Förutsättningarna för sälj är tuffare än någonsin – i synnerhet inom B2B där köpbesluten fattas långt, långt före säljavdelningen kontaktas. OM de kontaktas. Visste du till exempel att så mycket som 90 procent gör all research online inför ett komplext köp?
Finns det då en mirakellösning som löser alla gordiska säljknutar och automatiskt gör ditt företag till en tillväxtraket? Nej. Det finns inga genvägar till bättre och effektivare försäljning, men det finns smarta lösningar som kan förändra ditt bolags möte med kunden för all framtid. Den metoden kallas inbound marketing.
Mer besökare på din sajt – fler varma leads?
Kalibrera på din tillväxtresa med ROI-räknaren!
För att lyckas med detta behöver du som företagare förstå att du måste förtjäna uppmärksamhet och bygga förtroende bland potentiella kunder. Nyckeln till detta är intressant och relevant innehåll på olika digitala kanaler (sajt, blogg, sociala medier) när kunden befinner sig och letar efter information eller lösningar. Med en smart inbound-strategi märker du snart att potentiella kunder söker sig till ditt företag av sig själv (och du slipper jaga och ringa kallt). Sannolikheten att dessa potentiella kunder kan bli varma leads, dvs att de faktiskt kan bli köpande kunder, är också stor.