Kanske har tanken slagit dig – varför får jag inte lika mycket likes och interaktioner på mina sociala medier jämfört med tidigare? Att företag nu för tiden får allt färre interaktioner på sina sociala medier är inget ovanligt fenomen, så oroa dig inte, du är inte ensam!
Det finns olika förklaringar till detta – och vissa av dem, är faktiskt ganska så självklara. I detta inlägg tänkte jag, Sofia, guida er i orsakerna samt givetvis bjuda på några enkla tips för att komma runt problemet.
Sociala medier är extremt föränderliga. Nästan dagligen får vi påminnelser om nya funktioner inuti apparna och uppdateringar som ska göras. Trender kommer och går, nya sociala plattformar exploderar över en natt – ja, det är inte konstigt att det är svårt att hänga med ibland. Vad som är gemensamt för alla sociala plattformar är att vårt beteende och våra behov styr och genomsyrar dem. När vårt beteende förändras, följer plattformarna (rätt ord?) snabbt efter för att ge oss den användarupplevelsen som vi är ute efter – enkelt förklarat.
Dark social är ett digitalt fenomen som sammanfattar den stora förflyttning som skett i vårt beteende i sociala medier de senaste åren. Jämfört med tidigare är vi användare betydligt mer restriktiva med vad vi väljer att dela med oss av öppet, för alla att se. I stället för att gilla och kommentera febrilt som vi gjorde när sociala medier fortfarande var nytt och spännande, väljer vi nu att interagera i det dolda. För att ge ett konkret exempel: du får upp ett inlägg på en otroligt söt hund i ditt flöde – trycker du på like, scrollar ner till kommentarsfältet och formulerar en snäll kommentar i stil med ”söt! 😍”? Nej, jag skulle inte tro det. I så fall är du väldigt unik. För de allra flesta skickar inlägget på hunden i ett direktmeddelande till lämplig vän och startar diskussionen där. I det dolda – dark social!
Detta beteende är givetvis otroligt otacksamt när du som företag vill kunna interagera med dina följare och mäta engagemang i form av bland annat likes och kommentarer. Känslan du får som företag när engagemanget går ner är såklart att du gör något fel – men är det verkligen sanningen? Självklart inte! I tider som dessa handlar det om att skifta fokus från vad som tidigare varit relevant att mäta. Vi som företag får vara precis lika föränderliga och adaptiva som plattformarna är och anpassa oss efter våra kunders beteenden.
Lyssna, och titta, på avsnitt 12 av IPM-podden. I avsnittet "Dark social, lodräta filmer och smartare bilder" diskuterar vår Digitala Strateg Anton Sörlin och vår Onlinemarknadsförare Sofia Johansson just dark social men även fler företeelser inom sociala medier.