Genrell_toppbild.jpg
Alla inlägg / Klicka eller scrolla?

Klicka eller scrolla?

4 mars, 2016

Idag använder sig många nya sajter av långa sidor där användaren scrollar fram innehållet. Tidigare ansågs det att allt innehåll skulle få plats ovanför viket*. Det medförde att man skapade korta sidor och djupa menystrukturer som krävde klick från användarna. Förhållningssättet kom ur systemtänket men ärvdes sedan vidare till webben och blev mer eller mindre standard. 

Så tänker man inte idag, utan väljer nu i regel att bygga långa sidor med scroll framför sidor som kräver klick. Användarstudier pekar på att användaren hellre scrollar fram innehåll än klickar fram det. En bidragande orsak är att allt fler konsumerar sajter på mobiltelefoner och läsplattor. I och med detta har användarnas preferenser förändrats och slutligen också deras beteende.

Scroll kräver nämligen mindre mental ansträngning från användaren. Ett klick kräver att användaren flyttar ögonen för att identifiera knappen/länken, läsa vad det står och sedan tolka om den kan leda dit hen vill komma. Därefter behöver användaren lokalisera var knappen finns i gränssnittet (igen), klicka på den och slutligen vänta på att det nya innehållet laddas. Scroll kräver inte alls lika mycket av användaren. 

En risk med långa sidor är att användaren kan missa att det finns mer innehåll om hen scrollar ner. Det finns även andra fällor med långa sidor, men de går till stor del att designa bort. Är du sugen på en lång sida eller kanske rent av flera korta? Vi hjälper dig gärna.

*Den del av en sajt som användaren ser utan att behöva scrolla. Uttrycket kommer från tidningsvärlden och åsyftar den vikta tidningen i ett tidningsställ, där det viktiga var att ha toppnyheten på övre halvan så den syntes. Tidigare räknade man viket på sajter i ett visst antal pixlar, men då dagens användare konsumerar sajter på varierade skärmstorlekar finns egentligen ingen sådan gräns längre.

Vi älskar användare och tycker därför det är väldigt spännande att hitta rätt nycklar till deras behov och drivkrafter. Vi hjälper dig gärna att tänka till kring detta. Hör av dig så berättar vi mer!

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Design & Innovation, En digital affär

Sonja Larsson

Sonja Larsson

UX-strateg, beteendevetare & inbound marketing strategist