Skip to content
Sonja Larsson 16 februari, 2017 3 min read

9 enkla tips för hur du syns bäst på LinkedIn

LinkedIn är ett av världens största affärsnätverk och att inte synas där är allt annat än smart. Och då pratar vi inte bara om dig som person, utan också om ditt företag. Du kan själv välja hur mycket tid du är beredd på att lägga ner på LinkedIn. Det kanske inte alltid är relevant att vara aktiv i det sociala flödet, dela innehåll och vara med i diskussionsforum. Men att skapa en företagssida och hålla den uppdaterad borde vara ett minimum. Här delar vi med oss av några enkla steg för hur du optimerar din företagssida på LinkedIn. Svårare än så behöver det inte bara. 

1. Låt ditt varumärke styra

Bara för att det är en sida på LinkedIn finns ingen anledning att släppa ditt varumärke, särskilt eftersom varumärket i sig är värt väldigt mycket. Var noga när du väljer ut hur din logo presenteras, när du väljer bakgrundsbild och hur du formulerar ditt företag. 

2. Fokusera på det viktiga i beskrivningen

Du har inte många tecken på dig att beskriva ditt företag. Tänk noga igenom vad som är relevant för besökarna på sidan. Vilka av dina målgrupper finns på LinkedIn? I vilket syfte besöker de din LinkedIn-sida. Vad vill du med dem? Vad vill du att de ska göra? Fokusera på det som känns mest relevant och var inte rädd för att berätta till vem du riktar ditt erbjudande. 

3. Få med dina nyckelord

På samma sätt som nyckelord är viktiga för företagssajten är de också viktiga för LinkedIn. Se till att dessa finns med trots begränsat antal tecken. Här behöver du tänka smart. 

4. Utnyttja möjligheten att få användaren att klicka vidare

Försök utnyttja de möjligheter du har att presentera en CTA (tydlig uppmaning till besökaren om vad som är nästa logiska steg att ta i en konverteringskedja). Det kan vara allt från en länk, till ett blogginlägg eller en bild som beskriver ett erbjudande. 

5. Använd bilder

Använd möjligheten att lägga till en bild så fort den ges. Bilder är ett ypperligt sätt att skapa extra uppmärksamhet till ditt innehåll samtidigt som bilden kan förstärka ditt budskap ytterligare. Låt inte toppbilden på din LinkedIn-sida vara tom, utan ta tillvara på möjligheten. 

6. Skapa showcase-sidor

Det finns möjlighet att skapa ett antal showcase-sidor där du kan presentera ditt företag ytterligare. Det du kan använda dem till är att presentera ditt erbjudande, både vad gäller specifika produkter men också den kunskap du besitter, det kan bli en sida där du presenterar dina case och så vidare. Sidorna är relativt fristående och kan ha egna följare vilket är ett ypperligt sätt att nå ut till intresserade personer. 

7. Uppfinn inte hjulet på nytt - använd innehåll från sajten

Bara för att det handlar om LinkedIn betyder det inte att du måste skapa allt innehåll på nytt. Gå igenom din företagssajt och se vilka delar som känns relevanta i LinkedIn. Du kanske redan har en blogg och då kan du posta dina blogginlägg även på LinkedIn. Har du case? Då kan du lägga upp även dem.   

8. Håll den uppdaterad

På samma sätt som du håller din egna företagssajt uppdaterad behöver även din LinkedIn-sida vara uppdaterad. Har ni ändrat logotyp? Är ni fler anställda? Har ni ett nytt spännande case? Låt det bli en reflex att även uppdatera LinkedIn-sidan med denna information. 

9. Vill du vara lite aktiv med inte göra allt själv?

Ett tips att hålla sidan mer aktiv är att göra fler än dig själv som administratörer för de olika delarna av LinkedInsidan. Det är också ett bra sätt att dela ansvaret och låta personer med specialintressen ansvara för just sina områden. Man behöver inte dra hela lasset själv.

Har du fler fudneringar kring hur du blir vassare digitalt? Läs om en digital affär eller kontakta oss för en kostnadsfri rådgivning!

Boka en kostnadsfri rådgivning

avatar

Sonja Larsson

UX-strateg, beteendevetare & inbound marketing strategist