Alla inlägg / Konsten att lyssna till dina kunder

Konsten att lyssna till dina kunder

15 april, 2016

Kunder har all möjlighet att välja och vraka på nätet bland olika tjänster och produkter. För att du ska lyckas sticka ut och få kunderna att välja dig är det viktigt att involvera dem tidigt. Målet är att skapa något som dina kunder älskar. 

Man behöver inte alltid vänta tills ett nytt projekt startar, utan du kan redan nu ge dig ut och lyssna till dina kunder. Ju mer du vet om dem, desto mer träffsäkert kan du anpassa din marknadsföring och hur du säljer så att kunderna faktiskt köper. Lär känna dina kunder! Utan dem finns inte du.

Idag är det mer eller mindre praxis att involvera sina kunder. Intervju och observation är bra sätt för att lära sig mer om dem. Men bara för att man lägger massvis med timmar på att göra det betyder det inte att man kommer lyckas. Det finns många tips kring hur man ska genomföra en intervju, men det finns dessvärre även lika många fällor man kan gå i.

Ett av de mest grundläggande felen är att man snarare hör på kunden än att man verkligen lyssnar. Risken är att man tappar intervjun helt. Kunden svarar med korta svar utan att senare ges möjlighet att utveckla. Ofta märker man att man hamnat fel först när intervjun är över. Då är det svårt att hitta något nytt och du kan inte heller avgöra vad som verkligen driver dina kunder. Hittar du inte drivkraften är det senare svårt att skapa något som attraherar dem. Dina kunder väljer någon annan.

Vi har sammanställt en checklista över de vanligaste intervjumisstagen och hur man kan undvika dem, som du kan ladda hem här nedan.

Vanliga intervjumisstag och hur du undviker dem

Ämnen: Effektkartläggning, Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, Nedladdningsbara resurser

Sonja Larsson

Sonja Larsson

UX-strateg, beteendevetare & inbound marketing strategist