Alla inlägg / En välbehövlig motreaktion mot Instagramperfektionismen

En välbehövlig motreaktion mot Instagramperfektionismen

18 augusti, 2016

För ett par veckor sedan lanserade Instagram sin nya funktion Instagram Stories, där du likt Snapchats My Story laddar upp bilder eller klipp som ligger kvar i 24 timmar för att sedan försvinna. Likt Snapchat kan du också addera filter och text i bilden. Rejäla kopieringsvibbar må så vara, men för Instagram kanske ändå ett nödvändigt steg för att hänga med i en snabbt växande trend, som faktiskt ser ut att kunna bli mycket mer än så.

Fascinationen för vad människor gör här och nu, istället för den efterkonstruerade verkligheten med 20 filter, mat upplagd på glänsande fat i senaste retrostil och perfekt genomtänkta bildtexter är en slags välbehövlig motreaktion. I timmar och åter timmar har effekterna på vårt välbefinnande av denna välpolerade icke-verklighet diskuterats. Visst kanske hela verkligheten inte återspeglas för att vi byter till mer realtidsbaserade kommunikationskanaler, men nog upplever jag det som att en större del av sanningen åtminstone träder fram. Kända profiler visar osminkade ansikten, shoppingturer på ICA eller vanliga hemmakvällar á la Svensson framför en film iklädda pyjamas. Jag som följare kan andas ut en stund och förstå att livet inte behöver vara champagne och regelrätta outfit-bilder varje dag. På sätt och vis gör det också dessa profiler mer relaterbara.

Vad ska då du som företagare göra med detta? De som ligger i framkant och har målgrupp för det har med största sannolikt redan använt Snapchat ett bra tag, och för dem blir Instagram stories inte mycket mer än en axelryckning. Men du som nyss lärt dig publicera på Facebook och Instagram och tycker att det varit utmaning nog – hur berör denna kommunikationskanal dig, och framför allt, behöver den ens beröra dig?

Såhär är det. Alla sociala medie-kanaler passar inte alla. Riktar du dig främst mot en målgrupp där de flesta är över 40 är chansen kanske inte så stor att de använder Snapchat särskilt frekvent (även om fler och fler nyfikna hittar dit, och slår många av oss yngre på näsan med sina kreativa påhitt!). Riktar du dig främst mot en målgrupp som använder sociala medier max en gång per dag är också risken att dina stories redan försvunnit innan de hunnit dit.

Men för dig som redan slagit fast att jo, vår målgrupp använder faktiskt sociala medier en hel del, så kan det vara intressant. För dig som redan använder Instagram känns det än mer intressant, och Instagram stories kan bli ett smart sätt att testa på realtidskommunikationen utan att behöva ta steget över till Snapchat. Instagram har en något äldre målgrupp, du har redan följarna på plats och ingen större tidsinvestering krävs för att testa på funktionen.

Under de första veckorna har många företagare och marknadsförare uttryckt sitt gillande angående Instagram stories. De flesta följer fler konton på Instagram och tröskeln till att följa är inte lika stor som på Snapchat. Instagram beskrivs som en kanal där du primärt följer, medan Snapchat beskrivs som en kanal där du är "bästa vän" med de du följer och interagerar med. Inte baserat på innehållet som produceras, utan att det är en större tröskel till att följa och fortsätta följa någon på Snapchat. Följer du någon på Snapchat är du verkligen intresserad av personen/företaget och allt som händer kring dem. Så behöver inte vara fallet på Instagram.

Men vad gör du då med den här typen av kommunikation? En mängd företag har redan testat olika sätt att utnyttja denna sortens kommunikation till sin fördel – det kan röra sig om allt från tävlingar eller rabattkoder som sträcker sig så länge filmen eller bilden ligger uppe (även på Snapchat försvinner ju My story-inlägg inom 24 timmar) till att visa upp nya produkter eller helt enkelt bli mer personlig med sina följare. I och med Instagram Stories kommer säkerligen fler företag ge sig in i matchen och vi lär få se fler kreativa sätt att dra nytta av denna realtidskommunikation framöver.

Framför allt hoppas jag att detta kan ge oss en lite mer verklig bild av personerna och företagen bakom kontona vi följer i sociala medier. Kanske är det också ett steg mot att bli mer personliga med varandra igen, efter en lång era med polerad yta som enda kommunikationskanal.

Är du intresserad av hur ditt företag kan arbeta med sociala medier? 

Kontakta oss

Ämnen: Sociala medier, En digital affär

Elin Ternander

Elin Ternander

Copywriter