Alla inlägg / Microcase: Hvid Interior sajt

Microcase: Hvid Interior sajt

24 maj, 2016

När grossisten vänder blicken hela vägen mot slutkund förändras också krav och förutsättningar. Grunda är grossisten som just nu genomgår en stor förvandling, och ett av många resultat av denna förvandling är det helt nya handtagsvarumärket Hvid Interior.

På IPM Ulricehamn har vi varit med i hela processen med att ta fram det nya varumärket, där fokus för första gången för Grundas del nu når hela vägen till slutkund. Det innebär också att man fått tänka om kring vilka kanaler som fungerar bäst för att nå ut till kunderna. I Hvids fall bestämde man sig bland annat för att en sajt var nödvändig, där vi på IPM Ulricehamn har varit med i allt från analys och planering till utveckling och design. Mot slutet av våren lanserades den färdiga sajten.

Utmärkande för Hvid Interiors sajt är att den i första hand inte har ett produktfokus. I analysen inför utvecklingen av sajten genomfördes en kundundersökning kring bl.a. köpbeteenden och förpackningar. Undersökningen visade att målgruppen i första hand letar inspiration framför enskilda produkter. Samtidigt som byggfackhandeln traditionellt är mansdominerad så visade sig kvinnor vara en betydande målgrupp för Hvid. Sajten anpassades därför till stor del efter den primära och för branschen ganska unika målgruppen – inredningsintresserade kvinnor. Med hjälp av det nya varumärket vill man lyfta handtaget som inredningsdetalj.

Målet för sajten blev därför att kunden enkelt ska hitta rätt handtag med hjälp av att vi skapar en känsla kring handtagen. Den känslan ska sedan guida kunden till att hitta det handtag som passar hen bäst. Sajten är uppbyggd kring Hvids tre stilfamiljer; Trend, Klassiskt och Traditionellt. Ingen stor synlig meny finns på sidan, utan istället är tanken att kunden ska scrolla sig igenom sajten och mötas av all inspiration i form av bilder, inredningsförslag och stylingtips. Sajten mynnar slutligen ut i produkter. Där finns även möjligheten att testa hur handtagen ser ut mot olika typer av dörrar.

På så sätt har vi skapat en inspirerande slutkundssajt, där produkten är central men inte alltid i fokus. Istället möts den inredningsintresserade kunden av inspiration som sedan mynnar ut i olika produkter. Inspirationen och berättelsen om Hvid som möter kunden på väg till produkterna fungerar som ett verktyg för att hjälpa kunden att hitta rätt.

Den färdiga sajten hittar du på hvidinterior.com


 

Skrmavbild_2016-05-19_kl._16.14.31.png


 

Skrmavbild_2016-05-19_kl._16.15.38-1.png


 

Skrmavbild_2016-05-19_kl._16.19.55-1.png

Ämnen: Case, En digital affär, Starkare varumärke

Catharina Nord

Catharina Nord

Projektledare & säljansvarig