Alla inlägg / Minicase: High Chaparral

Minicase: High Chaparral

8 juni, 2016

Om du vill få dina kunder att gilla din sajt kan du aldrig se den som helt färdig. Tvärtom så måste arbetet med sajten fortgå även efter lansering. Att projektmedlemmarna packar ihop och tackar för sig är ett stort hinder för att få nöjda kunder. De hypoteser man utgått ifrån kan behöva justeras. Dina kunders användarmönster och behov förändras över tid och du kan vilja förändra användarflödet på sajten. Du behöver därför hålla dig uppdaterad kring vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra genom att lyssna på dina kunder och hålla koll på hur användningen ser ut. Något som funkade dag ett behöver inte funka då det gått ett tag. Det kan också handla om att modernisera över lag. Teknik förfinas och förbättras och möjliggör i sin tur nya lösningar som bättre hjälper användaren.

Under hösten 2014 hjälpte vi High Chaparral att lansera en ny sajt. Efter att de gjort återkommande användaranalyser och samlat på sig information om sina användare beslutades ett antal förändringar. Bland annat behövde öppettider bli lättare att hitta, priserna behövde bli mer överskådliga och boendedelen behövde förtydligas för att underlätta för de besökare som vill stanna över natten. High Chaparral ville även visa på fördelarna med att besöka parken under två dagar.

Justeringarna som gjordes var främst i menystrukturen, men presentationen av innehållet korrigerades också. Vi gjorde det lättare att hitta ett önskat boende genom att kräva färre klick från användaren samtidigt som de faktiska skillnaderna på boendena lyftes fram tillsammans med fler bilder. 

Med andra ord, vi lever i en föränderlig värld. Vi som verksamhet kan förändras och våra kunders beteenden och behov förändras definitivt. Så låt inte din sajt stå still, förbättra där det behövs. Arbetet behöver ske snabbt och kontinuerligt.

High Chaparrals sajt hittar du här.

Skrmavbild_2016-06-08_kl._11.44.49.png


Skrmavbild_2016-06-08_kl._11.45.09.png

 

Ämnen: Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Case, En digital affär

Jesper Fritzson

Jesper Fritzson

VD, kommunikationsstrateg & inbound marketing strategist