Skip to content
Sofia Johansson 5 april, 2018 2 min read

Tre viktiga områden att se över innan du börjar med digital marknadsföring

Ett företags digitala närvaro är väldigt viktigt för att vårda befintliga kundrelationer och bygga nya. Marknadsföring av produkter och tjänster i digitala kanaler ger dig som företagare otroliga möjligheter att rikta unika erbjudanden till rätt målgrupp i rätt tid och i rätt kanal. 

Vi har tidigare skrivit om fördelarna med att aktivt jobba med SEO för att driva organisk trafik i sökmotorer. Motsatsen till det organiska sökresultatet är det som kallas SEM, Search Engine Marketing. Begreppet omfattar idag dock mer än bara betald sökordsmarknadsföring, och kan utgöras av olika annonstyper så som displayannonser, remarketing, video, dvs olika typer av betald digital marknadsföring. Samspelet mellan SEM och SEO är väldigt viktigt för att uppnå ett lyckat kampanjresultat. 

När man startar upp en digital kampanj är det viktigt att allt runt omkring annonseringen är väl utformat för att driva konverterande trafik. Precis som mycket annat är förarbetet grunden till ett lyckat slutresultat, så också för onlinemarknadsföring. Vi har samlat tre områden som man bör optimera före det att man påbörjar en kampanj. 

 

1. Mätbara mål

Grunden i digital marknadsföring är att allt resultat är mätbart. För att uppnå ett relevant resultat krävs det ett grundligt förarbete för att vara väl förberedd innan kampanjen startar. Man behöver definiera vilket eller vilka mål man vill att kampanjen ska riktas mot, exempelvis att mäta antalet konverteringar, att öka medvetenhet eller att driva trafik. Därefter behöver man sätta unika mätbara mål, så kallade KPI, key performance indicators. Krasst innebär det att man markerar upp specifika händelser, exempelvis antalet varor som lagts i en varukorg eller hur många som valt att prenumerera på ett nyhetsbrev. Vilka mättal man väljer att spåra är unikt framtaget för varje kampanj och anpassas efter vilka mål man har valt. 

 

2. Sajt och landningssida 

För att skapa relevanta kampanjer krävs det att annonseringen är uppbyggd utifrån landningssidans struktur och innehåll. Annonstexten är därför anpassad efter vilka produkter eller tjänstbenämningar man har på sajten för att sedan överensstämma med vilka sökord man vill bli synlig på. Förutom att SEO-anpassa sajten är det viktigt att se över användarvänligheten. Finns det relevanta call-to-actions på landningssidan? Är formulär och köpknappar tydliga? Om man har koll på detta får man garanterat ett bättre resultat och uppnår lättare kampanjens mål.

 

3. Attraherande content i rätt kanal

Sociala medier är inte längre ett omtalat fenomen utan snarare en naturlig del av våra digitala liv. Faktum är att fyra av fem svenskar använder sig av sociala medier varav Facebook används av varannan svensk varje dag. Att i dessa tider förstå sin målgrupp och vad de söker i sociala plattformar blir väldigt viktigt för att man som företagare ska nå ut med sitt budskap. Digital marknadsföring som ett led i inbound marketing gör att man skapar erbjudanden som kunden själv attraheras av. Det är viktigt att man har ett organsikt flöde, det vill säga inlägg som man postar utan att betala för det, som förstärker erbjudandet om det man annonserar. 

Förutom att innehållet ska anpassas efter din kund måste man också välja rätt plattform. Olika sociala medieplattformar kännetecknas av olika flöden och funktioner, exempelvis är Instagram en bra kanal för kortare videor och bilder. Vill man istället länka till olika hemsidor, förmedla längre texter eller uppmana besökaren till att ladda ner whitepapers är Facebook ett bättre alternativ. 

När du har koll på dessa tre områden kommer du ha goda förutsättningar för ett bra resultat när du startar upp din digitala kampanj! 

 

avatar

Sofia Johansson

Online Marketing Manager