Alla inlägg / Känslor får oss att köpa och betala mer

Känslor får oss att köpa och betala mer

3 maj, 2016

Varför vi väljer ett varumärke framför ett annat är något forskare och företagare har försökt hitta svaret på länge. Är det priset, kvaliteten på produkterna eller kanske något helt annat? En sak står i alla fall klar – funktion och prestation är inte lika viktigt som vi tidigare trott. Istället tros det vara känslor som får oss att köpa.

Enligt Micco Grönholm på The Brand-Man är det så mycket som mellan 95 och 99 procent av våra köp som styrs av känslor. Rationalitet är istället något vi adderar i efterhand, för att bättre kunna motivera våra köp. Även fast att du innerst inne vet att du köpte de där jeansen för att du tyckte de var snygga, så vill vi gärna hävda i efterhand att det fanns massor av kloka anledningar till köpet. ”Jag behövde verkligen nya jeans”, ”jag har ju så svårt att hitta modeller som passar, men de här satt perfekt” eller ”de var ju så billiga” är exempel på förklaringar vi gärna presenterar utåt. Även köp som vi spenderar mängder av tid på att researcha, så som hus eller bil, är sällan rationella.

Problemet för marknadsförare är att konsumenterna många gånger inte själva förstår att det var  känslor och det undermedvetna som styrde köpet. Människan tenderar att i efterhand rationalisera sina emotionella köp i så stor grad att vi har svårt att se vad det egentligen var som avgjorde.

Som tur är finns det olika vägar att gå för att nå en möjlig förklaring till varför vissa varumärken väljs framför andra. Det finns också en hel del forskning att tillgå kring vilka värden som anses viktigast hos ett varumärke för att köpet ska hamna just där, vilket kan variera mellan olika branscher. 

Ladda ner vårt whitepaper ”Känslor styr köp” för att läsa mer!

Känslor får oss att köpa och betala mer

Läs också: "Känslomänniskor är vi allihopa"

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, Starkare varumärke, Nedladdningsbara resurser

Magnus Arvidsson

Magnus Arvidsson

Senior copywriter, planner & kommunikationsstrateg