Alla inlägg / Välj rätt färg – få nöjdare kunder

Välj rätt färg – få nöjdare kunder

30 augusti, 2016

Varför använder snabbmatsrestauranger i hög grad rött medan sociala medier använder blått? Varför har en restaurang gul inredning medan en annan har grön? Företags val av färger kanske inte är något vi alltid reflekterar över, men faktum är att det är få färgval som görs omedvetet. Olika färger triggar nämligen olika känslor hos oss människor, och just känslor tros styra mellan 95 och 99 procent av våra köp.

Många av de känslor som triggas hos oss människor i samband med en viss färg sker utan att vi är medvetna om det. Men när detta skett ett antal gånger så kommer vi också omedvetet förvänta oss en viss typ av färg och känsla tillsammans med en viss typ av företag. Du som företagare behöver därför vara insatt dels i vilka färger kunderna förväntar sig tillsammans med ditt företag, men också vilka färger som triggar de känslor du vill framkalla. Äger du till exempel en snabbmatsrestaurang och vill att flödet av kunder ska flyta på så snabbt som möjligt? Ja, då kan det vara en bra idé att använda rött och kanske även gult, då detta är färger som omedvetet sporrar oss människor till aktivitet.

Vill du veta mer om olika färgers betydelser och vilket som passar bäst för ditt företag?
Ladda ner vårt whitepaper ”Välj rätt färg och få nöjdare kunder”.

Välj rätt färg och få nöjdare kunder

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, Design & Innovation, Nedladdningsbara resurser

Sonja Larsson

Sonja Larsson

UX-strateg, beteendevetare & inbound marketing strategist