Magnus Arvidsson på IPM Ulricehamn läser

Nedladdningsbara resurser

Reklam ska vara riktat till mig

Magnus Arvidsson, 9 september, 2016

Idag är över hälften av alla konsumenter mer benägna att köpa från företag som arbetar med att personifiera sin marknadsföring, och då kanske främst onlineupplevelsen. Relationen mellan säljare och konsument blir allt mer betydelsefull, och vikten av att nå så många som möjligt byts ut mot vikten av att nå rätt personer.

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, Nedladdningsbara resurser, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Välj rätt färg – få nöjdare kunder

Sonja Larsson, 30 augusti, 2016

Varför använder snabbmatsrestauranger i hög grad rött medan sociala medier använder blått? Varför har en restaurang gul inredning medan en annan har grön? Företags val av färger kanske inte är något vi alltid reflekterar över, men faktum är att det är få färgval som görs omedvetet. Olika färger triggar nämligen olika känslor hos oss människor, och just känslor tros styra mellan 95 och 99 procent av våra köp.

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, Design & Innovation, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Glöm inte rubriken när du korrekturläser

Annika Brorsson, 20 maj, 2016

Visste du att vi oftare missar stavfel i rubriker än i t.ex. artiklar och produkttexter? Korrekturläsning är en viktig del i kvalitetssäkringen av ditt material. Stavfel känns oproffsigt, och särskilt i rubriker.

Ämnen: Praktiska tips, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Känslor får oss att köpa och betala mer

Magnus Arvidsson, 3 maj, 2016

Varför vi väljer ett varumärke framför ett annat är något forskare och företagare har försökt hitta svaret på länge. Är det priset, kvaliteten på produkterna eller kanske något helt annat? En sak står i alla fall klar – funktion och prestation är inte lika viktigt som vi tidigare trott. Istället tros det vara känslor som får oss att köpa.

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, Starkare varumärke, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Konsten att lyssna till dina kunder

Sonja Larsson, 15 april, 2016

Kunder har all möjlighet att välja och vraka på nätet bland olika tjänster och produkter. För att du ska lyckas sticka ut och få kunderna att välja dig är det viktigt att involvera dem tidigt. Målet är att skapa något som dina kunder älskar. 

Ämnen: Effektkartläggning, Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Känslomänniskor är vi allihopa

Sonja Larsson, 23 mars, 2016

Vi människor styrs av våra känslor kanske i högre grad än de flesta tror. Hela 95-99 procent av våra köp tros styras av våra känslor, vilket inte lämnar något större utrymme till logiskt resonemang. Något som visat sig ha stor påverkan på människors känslor och associationer till ett företag är valet av färg. Men hur vet du vilken färg som passar till just ditt företag?

Ämnen: Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Design & Innovation, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Funkar din sajt?

Sonja Larsson, 15 mars, 2016

Det är inte alltid lätt att veta om den egna sajten fungerar eller inte. Har man dessutom ingen eller dålig kontakt med sina användare är det nästintill omöjligt. 

Ämnen: Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, En digital affär, Nedladdningsbara resurser

Läs mer