Magnus Arvidsson på IPM Ulricehamn läser

Design innovation

Nå ut till dina kunder med hjälp av historier

Sonja Larsson, 30 september, 2016

Det är inte alltid enkelt att nå ut till sina kunder på en sajt. Varumärken och budskap är något man inte bara kan beskriva i en vanlig löptext eller punktlista. Särskilt om du vill få användarna att känna något. Du behöver presentera dig på precis rätt sätt när det kommer till omfattning, tilltal och svårighetsgrad. Att dessutom kunna nå fram med rätt budskap är heller ingen lätt match. 

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Design & Innovation

Läs mer

Välj rätt färg – få nöjdare kunder

Sonja Larsson, 30 augusti, 2016

Varför använder snabbmatsrestauranger i hög grad rött medan sociala medier använder blått? Varför har en restaurang gul inredning medan en annan har grön? Företags val av färger kanske inte är något vi alltid reflekterar över, men faktum är att det är få färgval som görs omedvetet. Olika färger triggar nämligen olika känslor hos oss människor, och just känslor tros styra mellan 95 och 99 procent av våra köp.

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, Design & Innovation, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Finns ingen anledning att inte tänka mobilt

Sonja Larsson, 12 augusti, 2016

Sedan cirka ett år tillbaka har Google bestraffat sajter som inte är mobilvänliga, dvs sajter som inte är anpassade för mobila enheter. I grova drag så låter Google dessa sajter få lägre ranking och de hamnar därför längre ner i sökningar. Detta är inte riktigt så drastiskt som det låter – mobilanvändningen har nämligen en mycket större betydelse idag än vad många av oss känner till.

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Design & Innovation, En digital affär

Läs mer

Färgers betydelse varierar världen över

Sonja Larsson, 5 augusti, 2016

Många av våra kunder är aktiva på olika typer av marknader världen över. Det finns många fällor att gå i. En av dem är fel färgsättning. På vår sajt har vi ett nerladdningsbart white paper med en sammanställning över hur man bör använda färg att förstärka sitt budskap utifrån västerländsk marknad. Men då du är verksam i andra delar av världen är det viktigt att du ser till färgernas betydelse på just den marknaden. Det är nämligen lätt hänt att man tänker fel. Ett av de mest tydliga exemplen är färgen röd. I västvärlden betyder rött fara eller stopp, medan det i Kina betyder gädje. 

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Design & Innovation

Läs mer

Är du konstnärlig? Det betyder inte att du är kreativ!

Sonja Larsson, 27 juli, 2016

Jag har jobbat i branschen i snart 20 år och något som är väldigt återkommande är att strategier och struktur upplevs som hämmande för kreativiteten. Vissa påstår till och med att de är varandras motpoler. Det har blivit mycket bättre med åren då webben blivit en allt viktigare designkanal. Det har blivit svårare att bortse från att designen behöver grunda sig på mer än personliga preferenser, vad som är det senaste och snyggaste eller liknande. 

Ämnen: Design & Innovation

Läs mer

Hur du inkluderar alla på företaget i designbeslut

Sonja Larsson, 8 juli, 2016

När det gäller design och utseende kan det vara svårt att säga vad som är rätt och fel. Det gäller även på en sajt. På ett företag finns ofta lika många åsikter som det finns medarbetare och att enas om en sajtdesign som alla är nöjda med kan vara svårt. Speciellt när man har helt olika kompetenser och referensramar för vad som är viktigt eller inte. Därför gäller det att börja i rätt ände – vad är målet med sajten?

Ämnen: Effektkartläggning, Praktiska tips, Design & Innovation

Läs mer

En snygg powerpoint. Mer beteendevetenskap än du kunnat tro.

Magnus Arvidsson, 13 maj, 2016

”Vår hemsida ser ut som s**t”. 

Ämnen: Sälj, Design & Innovation, Starkare varumärke

Läs mer

Få eller flera valmöjligheter – vilket genererar flest köp?

Sonja Larsson, 28 april, 2016

Det är inget nytt att potentiella kunder hoppar av mitt i köpflödet och inte slutför sin order. Att man inom näthandeln tänker på konverteringsgraden är inget nytt, men det är heller inte alltid i fokus. Särskilt inte när det kommer till det egna sortimentet och hur man presenterar det för den potentiella kunden. 

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, Design & Innovation

Läs mer

Jag vill ändå inte gå på Kent

Sonja Larsson, 24 mars, 2016

Jag skulle inte påstå att jag gillar Kent särskilt mycket. Egentligen inte alls. Men jag gillar konserter och jag gillar saker med begränsad upplaga. Hur det än må vara så lockades jag av att försöka få tag i biljetter till en av Kents konserter i höst. 

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Design & Innovation

Läs mer

Känslomänniskor är vi allihopa

Sonja Larsson, 23 mars, 2016

Vi människor styrs av våra känslor kanske i högre grad än de flesta tror. Hela 95-99 procent av våra köp tros styras av våra känslor, vilket inte lämnar något större utrymme till logiskt resonemang. Något som visat sig ha stor påverkan på människors känslor och associationer till ett företag är valet av färg. Men hur vet du vilken färg som passar till just ditt företag?

Ämnen: Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Design & Innovation, Nedladdningsbara resurser

Läs mer