Magnus Arvidsson på IPM Ulricehamn läser

Inbound marketing

Hur du får dina kunder att komma till dig

Sonja Larsson, 26 april, 2017

Vi får våra potentiella kunder att hitta till oss. På så sätt slipper vi lägga ner tid och pengar på kalla säljsamtal och marknadsföring som inte genererar mer än än de faktiskt kostat oss. Nyckeln heter Inbound marketing. I grund och botten handlar det om att finnas där kunderna är, ge svar på deras frågor och få dem att lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter i utbyte något du ger dem. Svårare än så är det inte. Låt oss förklara det lite.

Ämnen: Sälj, En digital affär, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Hur du förenklar ditt säljarbete

Sonja Larsson, 13 april, 2017

När man arbetar med sälj står man inför många utmaningar. En av dem är att lägga tid och resurser på rätt saker. Att försöka jaga nya kunder tar tid och det är sällan det leder till en affär. En studie visade att endast 2% av alla kalla samtal man ringer leder till ett möte. Därför jobbar inte vi längre på det sättet.

Ämnen: Sälj, En digital affär, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Jagar du fortfarande dina kunder? 3 tips för att utvecklas som säljare och få fler varma leads

Magnus Arvidsson, 30 mars, 2017

1: Förutsättningarna har ändrats – acceptera faktum 

”100 knack, 10 snack, 1 tack”, lyder det gamla, bekanta dammsugarförsäljningsmantrat. Och visst, det finns fortfarande slipade proffs som kan spelet till fullo och faktiskt lyckas trots allt omöjligare odds. Men förändringarna slår hårt mot alla oss ”halvmesyrer” därute – och vi är rimligtvis i majoritet. Förutsättningarna för sälj är tuffare än någonsin – i  synnerhet inom B2B där köpbesluten fattas långt, långt före säljavdelningen kontaktas. OM de kontaktas. Visste du till exempel att så mycket som 90 procent gör all research online inför ett komplext köp? 

Ämnen: Praktiska tips, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Vad attraheras dina kunder av?

Sonja Larsson, 6 februari, 2017

Alla dina kunder attraheras inte av samma saker – ändå är det fortfarande vanligt att man i sin marknadsföring använder samma budskap till alla potentiella kunder. Men faktum är att beroende på var de befinner sig i sin köpprocess så är det olika saker som triggar till köp. Det behöver du ha i åtanke, och en bra grundförståelse för detta fås genom att bli mer insatt i dina kunders sk Buyers Journey. 

Ämnen: Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Få dina användare att klicka rätt i nyhetsbrev

Sonja Larsson, 27 januari, 2017

En viktig del av att jobba med Inbound Marketing är att som verksamhet ta en expertroll och samtidigt utbilda sina potentiella kunder. Riktade och personifierade nyhetsbrev är ett sätt att göra detta. Eftersom vi vill hjälpa våra kunder att växa är vi alltid intresserade av att göra saker ännu bättre för var gång. Därför är HubSpot ett ypperligt verktyg att använda för att jobba med dessa frågor. Vi får snabbt och enkelt tillgång till statistik över vilka effekter som genereras av ett nyhetsbrev. En aspekt som vi kikat lite extra på är på vilka delar av ett nyhetsbrev som läsarna väljer att klicka på och hur dessa delar skiljer sig från de delar som går mindre bra. Här är några av våra slutsatser.

Ämnen: Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, En digital affär, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Fem utmaningar som ditt företag bör ha på agendan

Magnus Arvidsson, 14 september, 2016

Vi lever i historiska tider. Aldrig förr har förändringsprocesserna varit lika omvälvande, så genomgående eller så snabba. För företag och organisationer förändras förutsättningarna för att driva verksamhet framgångsrikt dag för dag. Hur ska man då agera när inget tycks vara bestående? 

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, En digital affär, Starkare varumärke, Mätbar marknadsföring, Organisationsutveckling, Inbound marketing

Läs mer

Reklam ska vara riktat till mig

Magnus Arvidsson, 9 september, 2016

Idag är över hälften av alla konsumenter mer benägna att köpa från företag som arbetar med att personifiera sin marknadsföring, och då kanske främst onlineupplevelsen. Relationen mellan säljare och konsument blir allt mer betydelsefull, och vikten av att nå så många som möjligt byts ut mot vikten av att nå rätt personer.

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, Nedladdningsbara resurser, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Fyra hinder på vägen mot ett framtidssäkrat företag

Magnus Arvidsson, 12 juli, 2016

I vårt arbete med företag och ledningsgrupper stöter vi på fyra återkommande problembilder. Oavsett storlek, bransch eller organisation. De är följande: 

Ämnen: Insikt & Strategi, Mätbar marknadsföring, Organisationsutveckling, Inbound marketing

Läs mer

Är du den gamla eller nya sortens säljare?

Catharina Nord, 3 juni, 2016

Det ställs helt nya krav på dagens säljare, och framför allt när det gäller att hitta nya kunder. Köparen har inte längre tid att sitta i förutsättningslösa möten och bli behovsanalyserade. Dessutom är köparen påläst och vet vad hen vill köpa redan innan de träffar dig som säljare.

Ämnen: Sälj, Praktiska tips, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Dags att begrava myten om stjärnsäljaren

Magnus Arvidsson, 4 mars, 2016

”Svenska säljkårer ligger fem år efter”, proklamerade Veckans Affärer (med god hjälp från Apsis) syrligt veckorna innan jul. Och jo, nog finns det allt fog för det påståendet. Men det går åtminstone att ordna med lite investeringar i modern teknik och digitala muskler. Svenska säljkårer har större problem än så.

Ämnen: Sälj, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer