Magnus Arvidsson på IPM Ulricehamn läser

Praktiska tips

Är du den gamla eller nya sortens säljare?

Catharina Nord, 3 juni, 2016

Det ställs helt nya krav på dagens säljare, och framför allt när det gäller att hitta nya kunder. Köparen har inte längre tid att sitta i förutsättningslösa möten och bli behovsanalyserade. Dessutom är köparen påläst och vet vad hen vill köpa redan innan de träffar dig som säljare.

Ämnen: Sälj, Praktiska tips, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Glöm inte rubriken när du korrekturläser

Annika Brorsson, 20 maj, 2016

Visste du att vi oftare missar stavfel i rubriker än i t.ex. artiklar och produkttexter? Korrekturläsning är en viktig del i kvalitetssäkringen av ditt material. Stavfel känns oproffsigt, och särskilt i rubriker.

Ämnen: Praktiska tips, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Känslor får oss att köpa och betala mer

Magnus Arvidsson, 3 maj, 2016

Varför vi väljer ett varumärke framför ett annat är något forskare och företagare har försökt hitta svaret på länge. Är det priset, kvaliteten på produkterna eller kanske något helt annat? En sak står i alla fall klar – funktion och prestation är inte lika viktigt som vi tidigare trott. Istället tros det vara känslor som får oss att köpa.

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, Starkare varumärke, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Få eller flera valmöjligheter – vilket genererar flest köp?

Sonja Larsson, 28 april, 2016

Det är inget nytt att potentiella kunder hoppar av mitt i köpflödet och inte slutför sin order. Att man inom näthandeln tänker på konverteringsgraden är inget nytt, men det är heller inte alltid i fokus. Särskilt inte när det kommer till det egna sortimentet och hur man presenterar det för den potentiella kunden. 

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, Design & Innovation

Läs mer

Konsten att lyssna till dina kunder

Sonja Larsson, 15 april, 2016

Kunder har all möjlighet att välja och vraka på nätet bland olika tjänster och produkter. För att du ska lyckas sticka ut och få kunderna att välja dig är det viktigt att involvera dem tidigt. Målet är att skapa något som dina kunder älskar. 

Ämnen: Effektkartläggning, Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Mer utbildning löser inget. Och varför rationalitet slår högt IQ.

Magnus Arvidsson, 8 april, 2016

Man kan ju inte låta bli att fundera på vad Charles Darwin hade tyckt om vår tid. Skulle han ha trivts? Reviderat sina teorier? Fram till sin död framhöll han att hans upptäckter inte var kompletta eller ens felfria, men väl ett frö att vidareutveckla för framtidens vetenskapliga studier. Han var dessutom religiös, eller i alla fall agnostiker. Rätt fascinerande med tanke på hans betydelse för en viss skapelseberättelse. 

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, Organisationsutveckling

Läs mer

Funkar din sajt?

Sonja Larsson, 15 mars, 2016

Det är inte alltid lätt att veta om den egna sajten fungerar eller inte. Har man dessutom ingen eller dålig kontakt med sina användare är det nästintill omöjligt. 

Ämnen: Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, En digital affär, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Bra kundupplevelser skapas inte i isolerade projekt

Sonja Larsson, 4 mars, 2016

För många företag är sajten ett av de viktigaste verktygen för att nå ut till kunderna. Men det avspeglas inte alltid i hur mycket tid och resurser som läggs på att planera och bygga sajten.

Ämnen: Praktiska tips, En digital affär, Organisationsutveckling

Läs mer

Bolon: Varumärket som affärskritiskt styrverktyg

Magnus Arvidsson, 11 december, 2015

Våra vänner på Bolon har gjort sig ett namn i designvärlden och lyckats förnya sig själva generation efter generation. Men det var aldrig någon självklarhet att ett vinylgolv från Ulricehamn skulle falla kräsna inredare i smaken och pryda flagshipstores i New York, sviter i Dubai och kontor i Tokyo. Vi satte oss ner med marknads- och säljchefen Helen Emanuelsson för att lära oss hur en industri i en svensk småstad blev en designikon i världens alla metropoler.

Ämnen: Praktiska tips, Case, Hållbar utveckling, Starkare varumärke

Läs mer