Magnus Arvidsson på IPM Ulricehamn läser

Praktiska tips

Jagar du fortfarande dina kunder? 3 tips för att utvecklas som säljare och få fler varma leads

Magnus Arvidsson, 30 mars, 2017

1: Förutsättningarna har ändrats – acceptera faktum 

”100 knack, 10 snack, 1 tack”, lyder det gamla, bekanta dammsugarförsäljningsmantrat. Och visst, det finns fortfarande slipade proffs som kan spelet till fullo och faktiskt lyckas trots allt omöjligare odds. Men förändringarna slår hårt mot alla oss ”halvmesyrer” därute – och vi är rimligtvis i majoritet. Förutsättningarna för sälj är tuffare än någonsin – i  synnerhet inom B2B där köpbesluten fattas långt, långt före säljavdelningen kontaktas. OM de kontaktas. Visste du till exempel att så mycket som 90 procent gör all research online inför ett komplext köp? 

Ämnen: Praktiska tips, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Så når du dina hållbarhetsmål

Marcus Bergman, 20 februari, 2017

Hur når du dit du vill med ditt hållbarhetsarbete? Någon universell sanning finns egentligen inte för hur just du ska uppnå dina mål, men en början som gäller för alla ligger precis i andra änden av processen: sätt upp mål! Med relevanta och rimliga mål har du en betydligt större chans att också uppfylla dem. Vi guidar dig genom hur du går till väga.

Ämnen: Praktiska tips, Hållbar utveckling

Läs mer

9 enkla tips för hur du syns bäst på LinkedIn

Sonja Larsson, 16 februari, 2017

LinkedIn är ett av världens största affärsnätverk och att inte synas där är allt annat än smart. Och då pratar vi inte bara om dig som person, utan också om ditt företag. Du kan själv välja hur mycket tid du är beredd på att lägga ner på LinkedIn. Det kanske inte alltid är relevant att vara aktiv i det sociala flödet, dela innehåll och vara med i diskussionsforum. Men att skapa en företagssida och hålla den uppdaterad borde vara ett minimum. Här delar vi med oss av några enkla steg för hur du optimerar din företagssida på LinkedIn. Svårare än så behöver det inte bara. 

Ämnen: Praktiska tips, En digital affär

Läs mer

Få dina användare att klicka rätt i nyhetsbrev

Sonja Larsson, 27 januari, 2017

En viktig del av att jobba med Inbound Marketing är att som verksamhet ta en expertroll och samtidigt utbilda sina potentiella kunder. Riktade och personifierade nyhetsbrev är ett sätt att göra detta. Eftersom vi vill hjälpa våra kunder att växa är vi alltid intresserade av att göra saker ännu bättre för var gång. Därför är HubSpot ett ypperligt verktyg att använda för att jobba med dessa frågor. Vi får snabbt och enkelt tillgång till statistik över vilka effekter som genereras av ett nyhetsbrev. En aspekt som vi kikat lite extra på är på vilka delar av ett nyhetsbrev som läsarna väljer att klicka på och hur dessa delar skiljer sig från de delar som går mindre bra. Här är några av våra slutsatser.

Ämnen: Insikt & Strategi, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, En digital affär, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Fem utmaningar som ditt företag bör ha på agendan

Magnus Arvidsson, 14 september, 2016

Vi lever i historiska tider. Aldrig förr har förändringsprocesserna varit lika omvälvande, så genomgående eller så snabba. För företag och organisationer förändras förutsättningarna för att driva verksamhet framgångsrikt dag för dag. Hur ska man då agera när inget tycks vara bestående? 

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, En digital affär, Starkare varumärke, Mätbar marknadsföring, Organisationsutveckling, Inbound marketing

Läs mer

Reklam ska vara riktat till mig

Magnus Arvidsson, 9 september, 2016

Idag är över hälften av alla konsumenter mer benägna att köpa från företag som arbetar med att personifiera sin marknadsföring, och då kanske främst onlineupplevelsen. Relationen mellan säljare och konsument blir allt mer betydelsefull, och vikten av att nå så många som möjligt byts ut mot vikten av att nå rätt personer.

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, Nedladdningsbara resurser, Mätbar marknadsföring, Inbound marketing

Läs mer

Välj rätt färg – få nöjdare kunder

Sonja Larsson, 30 augusti, 2016

Varför använder snabbmatsrestauranger i hög grad rött medan sociala medier använder blått? Varför har en restaurang gul inredning medan en annan har grön? Företags val av färger kanske inte är något vi alltid reflekterar över, men faktum är att det är få färgval som görs omedvetet. Olika färger triggar nämligen olika känslor hos oss människor, och just känslor tros styra mellan 95 och 99 procent av våra köp.

Ämnen: Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, Design & Innovation, Nedladdningsbara resurser

Läs mer

Hur du inkluderar alla på företaget i designbeslut

Sonja Larsson, 8 juli, 2016

När det gäller design och utseende kan det vara svårt att säga vad som är rätt och fel. Det gäller även på en sajt. På ett företag finns ofta lika många åsikter som det finns medarbetare och att enas om en sajtdesign som alla är nöjda med kan vara svårt. Speciellt när man har helt olika kompetenser och referensramar för vad som är viktigt eller inte. Därför gäller det att börja i rätt ände – vad är målet med sajten?

Ämnen: Effektkartläggning, Praktiska tips, Design & Innovation

Läs mer

Ångest för det digitala tåget? Keep calm and lär känna din kund på riktigt istället.

Magnus Arvidsson, 23 juni, 2016

Det är mycket surr om digitala strategier för närvarande. Eller omfattningen och hastigheten i utvecklingen där alla saker pratar med varandra och där vi alla är uppkopplade, sammanlänkade och så vidare. Experter försöker övertrumfa varandra exakt hur mycket och hur snabbt detta skifte kommer att påverka mänskligheten. Ja, saker sker just nu i en rasande hastighet. Och ja, din verksamhet kommer att påverkas på ett eller annat vis. Men annars är framtiden knepig att sia om. Det blir förmodligen inte som vi hade tänkt oss ändå. 

Ämnen: Insikt & Strategi, Praktiska tips, En digital affär

Läs mer

Lägg inte massa pengar på en ny sajt om du inte är säker på att du får igen dem

Sonja Larsson, 17 juni, 2016

När det är dags att skapa en ny sajt är det enkelt att råka diskutera specifika lösningar direkt. Vem har inte hört ”Som det här företaget har gjort tycker jag vi också ska göra”, ”Har ni sett den här häftiga lösningen, den måste vi ha” eller ”Den här bilden ska vara på förstasidan”. Men ingen går vinnande ur sådana diskussioner, speciellt inte när det kommer till ROI. Alla lösningar är i detta skede lika bra och därför inte heller jämförbara. ”Lika bra” i detta skede kan lika gärna betyda lika dåliga. Till och med riktigt dåliga om du har otur.

Ämnen: Effektkartläggning, Användarupplevelse (UX), Praktiska tips, En digital affär

Läs mer